Artikkeli - 13.05.2016 klo 10.17

Johtoryhmä: Ann Selin

Sukupuolten välinen #tasa-arvo on suomalaisille usein itsestäänselvyys.

Kaikissa asioissa naiset ja miehet eivät toki Suomessakaan ole samalla viivalla. Työelämän tasa-arvo liitetään yleensä palkkatasa-arvoon, jossa selittämätöntä eroa on yhä liikaa.

Työmatkalla Indonesiassa sain vahvistuksen sille, että naisten aseman parantaminen on paljon muutakin kuin palkkatasa-arvoa. Kuinka paljon meillä onkaan saatu aikaan.

Tapasin Jakartassa työntekijöitä eri tilaisuuksissa ja työpaikoilla. Kerroin järjestäytymisestä, työehtosopimusten tärkeydestä ja naisten asemasta työmarkkinoilla. Jo suomalaisnaisten työssäkäynnin yleisyys on siinä maailmankolkasssa ihmetyksen aihe. Kuinka siihen on päästy, aiheutti vielä enemmän hämmästystä. Panostukset koulutukseen ja naisten osuus koulutetuista synnyttivät wau-efektin. Kun kerroin perhevapaajärjestelmistä ja etenkin päivähoidosta, eivät kuulijat olleet uskoa korviaan. Korkeahko veroasteemme ei tuntunut haittaavan, kun he ihastelivat naisia vapauttavia järjestelmiä.

Indonesia on esimerkki yhteiskunnasta, jossa naisten ja miesten roolit ovat hyvin perinteiset. Valtaosa varsinkin äideistä on edelleen kotona hoitamassa lapsia ja miestä. Kuulin useasti ihmettelyä siitä, ettei suomalaisen naisen tarvitse kysyä isältä, aviomieheltä tai veljeltä lupaa mihinkään. Toki myös hämmennystä oli ilmassa. Naisia nauratti se, että miehet Suomessa hoitavat lapsia, siivoavat tai laittavat ruokaa. Miehet pyörittelivät silmiään.

Meidän on syytä olla ylpeitä siitä, miten naisasiasta on Suomessa kehittynyt tasa-arvoasia. Tasa-arvon edistäminen on aina lähtenyt naisten aseman parantamisesta. Kansainvälisesti näemme edelleen suuren tarpeen naisliikkeelle.

Ei silti kannata jäädä paistattelemaan kansainvälisessä ihailussa. Olemme mallimaa, mutta järjestelmiämme on syytä jatkuvasti tarkastella kriittisesti ja ajassa. SAK on tehnyt vastuullisen ehdotuksen perhevapaiden uudistuksista. Työ jatkukoon.

Teksti: Ann Selin, PAMin puheenjohtaja