Artikkeli - 03.06.2016 klo 10.03

Johtoryhmä: Jyrki Konola

#SASKin hankemaissa ongelmat ovat eri kokoluokkaa kuin meidän #kilpailukykysopimuskeskustelu tai #kesäduuniblues.

Vuonna 2014 Kolumbiassa tapettiin 22 ihmistä, jotka olivat puhuneet työntekijöiden oikeuksien puolesta. Myös 11 muussa maassa työntekijöitä murhattiin ay-toimintaan osallistumisen takia.

Meillä ay-liikettä arvostellaan, mutta myös arvostetaan. Suomalaisten enemmistö ajattelee, että vahva ja riippumaton ay-liike on paras ja ainoa keino puolustaa työntekijöiden oikeuksia.

Muualla työntekijöiden uhkana ovat väkivalta, nälkäpalkat ja räikeät ihmisoikeusrikkomukset työelämässä. Aina välillä nämä asiat pääsevät uutisiin. Yleensä se ei tapahdu varsinaisen asian, vaan asiayhteyden, kuten urheilun, vuoksi. Esimerkiksi Rio de Janeiron olympianäyttämöiden tai Qatarin jalkapallostadionien rakentamisolosuhteiden epäinhimillisyys ylitti uutiskynnyksen.

Kaukana Suomesta ja piilossa suurilta uutisvälineiltä tapahtuu kuitenkin kaiken aikaa. Toukokuussa PAM, lukuisat ammattiliitot ja Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK vetosivat Perun presidenttiin Ollanta Humalaan, koska SASKin projekteissa työskennellyt saksalainen Orhan Akman oli karkotettu maasta laittomasti tammikuussa.

Peru ilmoitti syyksi yleisen järjestyksen häiritsemisen lokakuussa 2015, jolloin Akman osallistui rauhanomaiseen mielenilmaukseen paikallisen Cencosud-vähittäiskauppaketjun työntekijöiden kanssa. Ennen karkotusta hän ei ollut saanut mitään tietoa oikeudellisista toimista itseään kohtaan eikä voinut puolustautua.

Omien pulmiemme keskellä on hyvä muistaa, että maailmassa on muitakin ihmisiä ja ongelmia kuin vain me ja omamme. Jos haluat auttaa ja parantaa maailmaa, muista SASK. Se on Suomen ainoa kehitysyhteistyöjärjestö, joka keskittyy kehittyvien maiden työntekijöiden tukemiseen ja ay-oikeuksien puolustamiseen.

Teksti: Jyrki Konola, PAMin toiminnajohtaja