22.04.2016 klo 09.53

Johtoryhmä: Niina Koivuniemi

Pamilainen, maksat kuuden tunnin palkan, jos sairastut viikonloppuna tai illalla! #Omailmoitus

Palvelualojen työntekijät, jotka joutuvat hakemaan lääkärintodistuksen joka sairastumisestaan, menettävät jo keskimäärin yhden päivän nettopalkan sairastuessaan.

Totta se on. Useassa pamilaisessa työpaikassa ei ole tällä hetkellä käytössä omailmoitusta sairaslomasta. Siis sitä tapaa, että saat olla poissa työstä keskimäärin 1–3 päivää ilman lääkärintodistusta.

SAK sai ainakin yhden torjuntavoiton, kun pakkolaki sairauskarenssista ja sairausajan palkan pienentämisestä poistui pakkolakilistalta. Se ei kuitenkaan vielä riitä.

Olen kiertänyt tämän kevään aikana ympäri Suomea puhumassa järjestöllisestä valmiudesta. Agenda on kevään "vatuloinnin" aikana muuttunut monta kertaa ja draaman käänteet ovat olleet hurjia. Kylmä hiki on valunut useasti.

Kierroksellani nousi esiin itselleni uusi juttu. Kun sairastut aikana, jolloin terveyskeskus tai työterveysasema eivät ole auki, joudut maksamaan lääkärillä käynnistäsi 41,70 euroa KERTA!

Näille kunnallisille sosiaali- ja terveydenhuollon maksuille on asetettu 691 euron maksukatto. Aika suuri summa. Paljonkohan maksaa saman lääkärintodistuksen hakeminen yksityiseltä lääkäriasemalta? Veikkaan, että viikonloppuna yksityisellä puolella on hurjat taksat, ehkä satasen pintaan tai jopa yli.

Sairastaminen ei ole kannattavaa kenellekään. Työnantajat säästävät selvää rahaa, jos ottavat käyttöön omailmoituksen. Yhteiskunta säästää rahaa. Taudit eivät tartu, epidemioita estetään, jos otetaan tämä kaikkia kansalaisia hyödyttävä omailmoitus käyttöön.

Periaatteessa tämän omailmoituksen työehtosopimuksiin saaminen ei saisi olla kiinni periaatteesta tai siitä, että muutama pieni "isäntä" asiaa vastustaa.

Omailmoitus oli yhtenä edellytyksenä sille, että PAMin hallitus hyväksyi lähtemisen kilpailukykyneuvotteluihin.

Teksti: Niina Koivuniemi, PAMin järjestöjohtaja

Puhelinpalvelu ma–pe