Työehdot - 10.12.2019 klo 09.30

Joulun ja vuodenvaihteen työajat ja korvaukset nyt yhdessä paketissa – Tutustu!

Kuva: Getty Images

Vuosivapaa, arkipyhä vai työajanlyhennysvapaa? Entä kun on osa-aikainen? Tai pitää lomaa? Monia kysymyksiä, sillä joulun aika ei ole työehtojen kannalta ihan yksinkertainen paketti.

Jos olet töissä kaupan alalla, matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluissa, kiinteistöpalveluissa, vartioinnissa, apteekissa, hiihtokeskusalalla tai vapaa-ajanpalvelualoilla, voit tarkastaa joulun ja uudenvuoden tienoon työehtosopimusmääräykset. Löydät ne täältä uudesta wiki-kortista

Jouluapulaisena?

Myös jouluapulaisena työskentelevän on hyvä tarkastaa oikeutensa. Määräaikaista työntekijää koskevat samat työehdot kuin muitakin.

On hyvä muistaa, että lopputilin yhteydessä määräaikaiselle työntekijällekin on maksettava muun muassa kertyneet lomat. Pääsäännön mukaan työntekijä ansaitsee vuosilomaa jokaiselta vähintään 14 työpäivää sisältävältä kalenterikuukaudelta. Jos työntekijä työskentelee niin harvoin, ettei hänelle kerry 14 työpäivää sisältäviä kuukausia, ansaitaan vuosilomaa niiltä kuukausilta, jolloin hän on tehnyt vähintään 35 työtuntia.

Jouluapulaisena saatu työtodistus voi auttaa työnsaannissa myöhemmin. Se kannattaa siis pyytää. Työnantajalla on lakiin perustuva velvollisuus antaa se pyydettäessä.

PAMin omaan wikiin on koottu muutenkin monipuolisesti tietoa työ- ja ammattiyhdistyselämän asioista. Käy tutustumassa.

Tämä uutinen on julkaistu ensimmäisen kerran 14.12.2018 ja päivitetty pieniltä osin 10.12.2019.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat