30.04.2014 klo 13.04

Julkunen: Suomen Yrittäjät taistelevat työntekijöiden oikeuksia vastaan

Suomen Yrittäjät saavat tiukat terveiset Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtajan Kaarlo Julkusen vappupuheessa.

- Suomen Yrittäjät käyvät tällä hetkellä taistelua työntekijöiden oikeuksia vastaan. Heitä ärsyttää se, että työntekijöillä on oikeuksia ja työntekijöiden suojelemiseksi on säädetty lakeja. Viimeisin osoitus oli Suomen Yrittäjien esitys työehtosopimusten yleissitovuuden poistamisesta, lataa Julkunen.

Yrittäjien perustelut kummastuttavat Julkusta. Hän ihmetteleekin, ovatko yrittäjät tosissaan väittäessään, että yleissitovuuden poistamisella madallettaisiin työllistämisen kynnystä ja saataisiin paremmin myös vajaakuntoiset töihin, kun esteenä eivät olisi palkan, työsuhdemuodon, työajan tai lomien määräytymisen säädöksiä.

- Ajattelevatko Suomen Yrittäjät todellakin, että Suomen talous lähtisi nousuun maksamalla olematonta palkkaa ilman taukoja ja lomia. Harvoin olen kohdannut vastaavanlaista ylimielisyyttä, jossa on täysin unohdettu työntekijät, jotka tuottavat yritykselle sen lisäarvon, jota kutsutaan tuotoksi.

PAM on jo pitkään vaatinut alipalkkauksen kriminalisointia. Julkunen kertoo puheessaan, että PAMissa hoidetaan jatkuvasti satoja alipalkkaukseen liittyviä tapauksia.

- Suomessa on voimassa työehtosopimusten yleissitovuus ja työelämää määrittävät lait, mutta työnantajat eivät niitä näytä kunnioittavan, vaan varastavat röyhkeästi työntekijöiltään. Kysynkin nyt Suomen Yrittäjiltä, oletteko tosiaan sitä mieltä, että sääntelyä pitäisi vähentää, koska työntekijöiden asema Suomessa on niin hyvä, Julkunen kysyy.

Julkunen puhuu 1.5. Savossa Suonenjoella, Siilinjärvellä, Lapinlahdella ja Kuuslahdella.

Teksti: Annemari Anttila

Puhelinpalvelu ma–pe