Työehtosopimusneuvottelut - 21.01.2021 klo 10.17

Junatarjoilijoille työehtosopimus – pää saatiin vihdoin auki katkotunneista

Kuva: Juho Huttunen

Avecran junapalveluhenkilökuntaa koskeva uusi työehtosopimus on hyväksytty. Sopimukseen sisältyy muun muassa palkattomia katkotunteja koskeva parannus.

PAM ja työnantajaliitto Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ovat hyväksyneet Avecran junapalveluhenkilökunnalle uuden työehtosopimuksen.

Työehtosopimuksessa sovittiin täysin uusi, helmikuussa voimaan astuva määräys katkovapaasta. Määräyksen mukaan työntekijä ansaitsee kääntymisasemilla palkattomista katkotunneista enintään kaksi vapaapäivää vuodessa. Yksi katkovapaa ansaitaan kutakin toteutunutta palkatonta 160 katkotuntia kohden.

PAMin sopimusasiantuntijan Sirpa Moilasen mukaan sopimus parantaa sairausajan palkkamääräyksiä työtapaturmatilanteissa. Jatkossa myös uusi työntekijä, joka on ollut alle kuukauden ajan työsuhteessa, saa sairausajan palkkaa työtapaturman jälkeen.

Z-tunneissa eli ylimääräisissä lisävapaapäivissä palataan työntekijöiden eduksi kilpailukykysopimusta eli kikyä edeltävään aikaan. Ensi vuoden alusta alkaen Z-tunteja ansaitaan kaikilta täysiltä lomanmääräytymiskuukausilta heinäkuuta lukuun ottamatta, eikä ansainnassa enää ole karenssikuukausia uusissa työsuhteissa.

Palkankorotuksista neuvotellaan vielä

Sen sijaan palkankorotuksia joudutaan vielä odottamaan. Sirpa Moilasen mukaan talouden tämänhetkisessä tilanteessa ei oltu vielä valmiita sopimaan palkankorotuksista, vaan palkoista sovitaan maaliskuun loppuun mennessä.

"Toiveena on, että tuolloin meillä olisi hieman paremmin näkemystä myös siitä, miltä tulevaisuus näyttää koronan osalta", Moilanen sanoo.

Mikäli palkankorotuksista ei päästä sopuun,  junapalvelutyöntekijöiden työehtosopimus päättyy ilman irtisanomisaikaa maaliskuun lopussa.

Neuvotteluissa mukana olleen Avecran pääluottamusmiehen Tuula Pihlajamaan mukaan tämä yrityskohtainen sopimus ei ole kokonaisuudessaan sellainen kuin hän olisi toivonut. Siihen sisältyi kuitenkin yksi selkeä parannus entiseen nähden:

”Parasta sopimuksessa on se, että pää saatiin vihdoin auki katkotunneista”, Pihlajamaa toteaa.

”Kiitän työntekijöitä kaikesta saamastani tuesta neuvottelujen aikana”, Avecran pääluottamusmies Tuula Pihlajamaa sanoo. Kuva:Liisa Takala

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.