04.04.2014 klo 15.00

K-citymarketeissa esillä paikalliset sopimukset

K-citymarketeissa esimiehiä kannustetaan tekemään paikallisia sopimuksia. Pääluottamusmies neuvoo työntekijöitä harkitsevaisuuteen. Keskon ”keppilinja” on esillä tänään Euroopan Ay-liikkeen toimintapäivässä Tampereen keskustorilla.

K-citymarketeissa esimiehiä kannustetaan tekemään paikallisia sopimuksia työntekijöiden kanssa. Citymarkettien pääluottamusmies Jaana Kokkola neuvoo työntekijöitä harkitsevaisuuteen.

Paikalliset sopimukset käytännössä heikentävät työehtosopimuksen tasoa.

Alkuvuonna pidetyt esimiesten koulutukset ovat varsinaisesti liittyneet maaliskuussa käyttöön otetun, pidennetyn tasoittumisjakson käyttöön. Samalla koulutusaineisto neuvoo, miten sovitaan paikallisesti sunnuntai- ja viikonloppuvapaiden vähentämisestä, vuorokausilevon lyhentämisestä, työhönsidonnaisuusajan pidentämisestä eli hyppytuntivuoroista. Kokkolan mukaan paikallista sopiminen korostuu liikaa.

”Tällaisena ajankohtana, jolloin on yt-neuvotteluja siellä ja yt-neuvotteluja täällä, on väärin laittaa työntekijöitä edes harkitsemaan työehtojensa heikennystä”, Kokkola sanoo.

Joitakin tehtyjä sopimuksia on jo tullut Kokkolan tietoon.

”Vinkkini työntekijöille on, että yksin näitä ei kannata pähkäillä”.

Hän neuvoo työntekijöitä olemaan yhteydessä oman myymälän luottamusmieheen tai jos sellaista ei ole, soittamaan pääluottamusmiehelle.

Tänään vietetään Euroopan Ay-liikkeen toimintapäivää, ja Tampereen keskustorilla Keskon ”keppilinja” on esillä tapahtumassa klo 14–16.

PAMin Häme-Pirkanmaan alueen aluepäällikkö Niina Koivuniemi tuo toritapahtumassa esille sen, että Kesko irtisanoo työntekijöitään, lopettaa tavaratalojaan ja tarjoaa massiivisia etuja johtajilleen.

"Nyt tarvittaisiin työehtosopimuksen pykälien parannus-, ei heikennyslistoja", Koivumäki sanoo tiedotteessa.

Toimintapäivän järjestämisestä on päättänyt Euroopan ammatillinen yhteistyöjärjestä  EAY(ETUC).

Keskolla on parhaillaan käynnissä kahdet yt-neuvottelut.

Marja Ikkala

Teksti: Marja Ikkala