Artikkeli - 20.12.2017 klo 07.00
Osa-aikatyö

K-Citymarketissa myyjän nimen perään rustatut viisi painokasta ruksia kertovat halusta lisätunteihin

Satu Mäyrälle joulusesonki merkitsee toivottuja lisätunteja. Kuvat: Eeva Anundi

Satu Mäyrälle joulusesonki merkitsee toivottuja lisätunteja. Kuvat: Eeva Anundi

Lisätunteja käsitellään lomakkeilla, listoilla ja puhumalla. Vantaan Koivukylän K-Citymarketin myyjä Satu Mäyrä uskoo, että toive sopimustuntien nostamisesta toteutuu.

Tehdään joulu yhdessä, toitottelevat mainospahvit joulukuisena arkipäivänä Vantaan Koivukylän K-Citymarketissa. Asiakaspalvelupisteelle on kertynyt jonoa. Vuoronumerot kilahtelevat, ja tiskin takana huhkitaan. Satu Mäyrän vuoro alkaa pian, mutta tänään hän poseeraa ensin kuvaajalle.

”Muista hymyillä!” hihkaisee ruudulliseen asuun pukeutunut työkaveri.

Työntekijöiden kesken tunnelma vaikuttaa avoimelta, mutta miten sujuvat vuoropuhelu ja yhteistyö esimiehen ja alaisten välillä?

”Hyvin. Näen esimiestäni periaatteessa joka päivä”, Mäyrä sanoo.

Satu Mäyrän tapaa varmimmin K-Citymarketin asiakaspalvelupisteellä. 

Esimies, eli asiakkuuspäällikkö Senja Wirgentius, on kuitenkin joulun alla varsin kiireinen ja vastaa kysymyksiin sähköpostitse. Hän huolehtii työpaikalla työvuorosuunnittelusta.
Työsuhteen alussa jokainen työntekijä täyttää käytettävyyslomakkeen, jossa hän voi kertoa itselleen säännöllisesti sopivimmat ja sopimattomimmat ajankohdat vuorosuunnittelua varten. Käytettävyyslomaketta voi myös päivittää, jos esimerkiksi elämäntilanne muuttuu. Lisäksi käytössä on työvuorotoivekalenteri.

”Kalenteriin saa merkita omia toiveitaan yksittäisistä työvuoroista. Voi esimerkiksi toivoa vapaata tietylle viikonlopulle. Kalenteriin myös merkitään, jos jonain päivänä nimenomaan haluaa olla töissä”, Wirgentius selvittää.

Toki saan toiveita myös sähköpostiin tai puhelimitse ja otan nämä yhtä lailla huomioon.

Toiveiden kartoitusta jatketaan vielä kysymällä tietyn pyhäpäivän tai sesongin alla halukkuutta ottaa vastaan työvuoroja. Asiakaspalvelupisteen takana on pikkuruinen kassojen tilityshuone, jonka seinään on teipattu aanelonen. Mäyrä osoittaa pitkää nimilistaa, jossa nimien perässä on joko tyhjää tai ruksi. Listalta löytyy myös Mäyrä.

”Ruksi, ruksi, ruksi”, Mäyrä sanoo ja nauraa.

Hän on raapustanut nimensä kohdalle peräti viisi painokasta ruksia, jotka kertovat, että joulun ajan lisätunnit ovat 25 viikkotyötunnin sopimuksella työskentelevälle erittäin tervetulleita.
Sekä Wirgentius että Mäyrä ovat tyytyväisiä kaikkiin tapoihin, joilla lisätyötarpeista ja -toiveista kerätään tietoa.

”Toki saan toiveita myös sähköpostiin tai puhelimitse ja otan nämä yhtä lailla huomioon. Puhelimitse toiveita esitetään silloin, kun toivotaan useampaa vapaapäivää peräkkäin tai kun on unohdettu laittaa toive kalenteriin,” Wirgentius lisää.

Satu Mäyrän työpaikalla lisätuntitoiveita kartoitetaan käytettävyyslomakkeen ja työtuntitoivekalenterin lisäksi esimerkiksi sesongin ajan työskenteluhalukkuutta selvittävän listan avulla.

Mäyrä työskentelee asiakaspalvelupisteen lisäksi kassoilla ja henkilökunnan tiloissa sijaitsevassa toimistossa. Marketin eri osastoillakin hän olisi valmis tekemään vuoroja, mutta osastovuorot menevät yleensä "osastotaitoisille". Mäyrä haluaisi lisää tunteja työsopimukseensa. Hän asettaa nyt toivonsa vuosittain tehtävään tarkasteluun.

”Se tulee osoittamaan, että olen tehnyt aika paljon lisätunteja.”

Nopeat, lyhyellä varoitusajalla jakoon tulevat tunnit hoituvat minun mielestäni parhaiten soittamalla tai tekstarilla.

Kun Mäyrä on toimistolla vastuuvuorossa, juuri hän huolehtii lisätuntien jakamisesta sähköisen Tiima-järjestelmän avulla. Järjestelmä on Mäyrän mielestä hyvä.

”Se toimii parhaiten silloin, kun jaetaan esimerkiksi pitkien sairauslomien vapauttamia lisätunteja. Nopeat, lyhyellä varoitusajalla jakoon tulevat tunnit hoituvat minun mielestäni parhaiten soittamalla tai tekstarilla.”

Mäyrä tarkoittaa lisätunteja, jotka koskevat meneillään olevaa päivää. Niitä on järkevintä tarjota jo vuorossa oleville työntekijöille. Esimerkiksi tänään esimies oli soittanut Mäyrälle ja kysynyt, voiko hän työskennellä 15 minuuttia pidempään.
Vuoden vaihteen jälkeen Koivukylässä saattaa olla enemmänkin tunteja jaossa. Silloin aukioloajat laajenevat tunnilla sekä aamusta että illasta.

 

 

Teksti: Sini Saaritsa

 

Uusimmat

Suosituimmat