01.05.2013 klo 10.00

Kaarlo Julkunen: Työnantajien ahneus kuriin

PAMin Julkunen pitää vastuuttomana, että yritykset ilmoittavat työntekijöiden irtisanomisista ja lomautuksista silloin, kun valtiovalta antoi niille tuntuvat verohelpotukset. Julkunen puhuu vapunpäivänä Vantaan Tikkurilassa.

PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen puhuu vappuna Vantaan Tikkurilassa. Puheessaan Julkunen käsittelee vaikuttamista, vastuuta, tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta. Hän puhuu solidaarisuudesta mutta myös sen vastakohdasta, ahneudesta.

- Samaan aikaan kun tavallinen kansa miettii, miten palkka riittää tämän kuukauden ruokalaskuun, vuokriin ja elämiseen, yritysjohtajat paukuttelevat henkseleitään ja nostavat huikeita palkkoja sekä muita etuja, sanoo Julkunen, joka haluaa tasa-arvoisuutta erityisesti irtisanomisturvaan.

Julkunen pitää röyhkeänä ja vastuuttomana sitä, että yritykset ilmoittavat työntekijöiden irtisanomisista ja lomautuksista silloin, kun valtiovalta antoi niille tuntuvat verohelpotukset.

- Stockmann hakee työntekijöiden lomautuksilla 7 miljoonan säästöt samaan aikaan, kun se jakaa omistajilleen 43 miljoonaa euroa. Tällä toimella yritys siirsi työntekijöiden lompakosta kahden viikon palkan omistajien lompakkoon. Tämä oli varmaankin yrityksen kiitos työntekijöille tulokseltaan kaikkien aikojen parhaimmista hulluista päivistä, ihmettelee Julkunen.

Julkusen mielestä on paljon perusteita sille, että työntekijöiden irtisanomisturvaa on parannettava ja irtisanomisaikaa pidennettävä. Lisäksi työnantajien takaisinottovelvoitetta on jatkettava merkittävästi, Julkunen esittää.

Teksti: Annemari Anttila

Puhelinpalvelu ma–pe