24.04.2013 klo 16.00

Kaarlo Julkunen: Työsuhdeturvaa on parannettava

PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen odottaa palvelualojen työnantajien pitävän aiemmat lupauksensa ja pidättäytyvän työntekijöiden irtisanomisilta, osa-aikaistamisilta ja lomautuksilta.

Julkunen muistuttaa palvelualojen työnantajia kansaneläkemaksujen poistamisesta vuoden 2010 alusta lähtien. Työnantajat säästivät muutoksen ansiosta vuosittain noin 725 miljoonaa euroa.

Kuopiossa puhunut Julkunen perää erityistä vastuullisuutta kotimaisilta palvelualojen yrityksiltä, joiden tulisi näyttää esimerkkiä, jotta luottamus kotimaiseen kysyntään kasvaisi.

- Julkunen esittää, että mikäli työvoimavaltaiset alat edelleen leikkaavat yt-ilmoituksillaan kotimaista kysyntää, tulee maan hallituksen parantaa ensisijaisesti työntekijöiden työsuhdeturvaa. Keinoina Julkunen näkee irtisanomisaikojen ja -korvausten korottamisen, sekä takaisinottovelvoiteajan merkittävän pidentämisen.

Myös työnantajamaksun, eli kela-maksun palauttamista, olisi pohdittava, jolloin rahat voitaisiin käyttää työllistämistä edistäviin toimenpiteisiin.

Teksti: Jani Ryhänen

Puhelinpalvelu ma–pe