Lainsäädäntö - 16.12.2020 klo 09.20

Kahden koeajan taktiikka ei tuonut työnantajalle menestystä oikeudessa

Pirkanmaan käräjäoikeuden tuomio tuli viime perjantaina. Kuva: Gettyimages

Kahden peräkkäisen koejan käyttö ei ollut Pirkanmaan käräjäoikeuden mukaan laillista. Koeajat olivat yrityksissä, joiden katsottiin oikeudessa olevan samaa työnantajakokonaisuutta.

Asiakashankkija tuli töihin LVI-alan yritykseen  neljän kuukauden koeajalla.  Koeajan viimeisenä päivänä työnantaja siirsi hänet ilman neuvotteluja työskentelemään toiseen yritykseen. Siellä hänellä alkoi uusi koeaika. Työntekijä teki samaa työtä eikä työnteon paikkakaan vaihtunut. Koeajan viimeinenä päivänä toukokuussa 2018 työnantaja yllättäen purki työsuhteen.

Pirkanmaan käräjäoikeuden mukaan kaksi eri yhtiötä voitiin samaistaa yhdeksi työnantajaksi. Ne olivat harjoittaneet yhtä ja samaa liiketoimintaa kahdella eri nimellä, osin samalla omistuspohjalla.

Käräjäoikeus katsoi, että uudella koeajalla työnantajan tarkoituksena oli pidentää koeaikaa työsopimuslain vastaisesti. Työsuhde olikin oikeuden mukaan jatkunut toistaiseksi voimassaolevana ja yhdenjaksoisena.

”Työnantajalla ei ollut laillista perustetta määrätä työntekijälle uutta koeaikaa ja siten jatkaa aiempaa koeaikaa. Tällainen koeaikapurku on työsopimuslain tarkoittama kielletty ja perusteeton purkuperuste”, jutun oikeudessa hoitanut PAMin juristi Julia Rintamo tiivistää.

Tapauksessa selvitettiin myös sitä, liittyikö työsuhteen päättämiseen syrjintää työntekijän terveydentilan perusteella. Käräjäoikeuden mukaan näyttämättä kuitenkin jäi, loppuiko työsuhde työntekijän terveydentilan tai sairasloman johdosta. Työntekijä oli ennen työsuhteen purkua ollut lyhyellä sairauslomalla ja sairausloma olisi saanut jatkoa.

Työnantaja tuomittiin maksamaan työntekijälle korvausta työsuhteen perusteettomasta päättämisestä  kolmen kuukauden palkkaa vastaavan summan, 3780 euroa, josta osan saa Työllisyysrahasto.  Työnantaja joutuu maksamaan työntekijälle lisäksi irtisanomisajan palkkaa 900 euroa. Oikeudenkäyntikuluja työnantajalle tuli 6000 euroa, PAMille 1000 euroa.

Tuomio ei ole lainvoimainen eli siitä voidaan valittaa.

Juttua päivitetty16.12 klo 11:38

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle