Politiikka - 24.04.2019 klo 12.47

Kalliorinne nousee kevätkaudeksi eduskuntaan – tavoitteena kuitenkin jatkaa PAMin johtotehtävissä

Palvelualojen ammattiliitto PAMin järjestöjohtaja Risto Kalliorinne nousee noin kahdeksi kuukaudeksi varaedustajan paikalta eduskuntaan. Kalliorinne asettaa silti ykköstavoitteekseen jatkaa PAMin liittokokouksen jälkeen PAMin hallituksen puheenjohtajan henkilökohtaisena varajäsenenä.

PAMin järjestöjohtaja ja hallituksen puheenjohtajan henkilökohtainen varajäsen Risto Kalliorinne nousee tällä viikolla varaedustajasta kansanedustajaksi, koska vaaleissa valittu Merja Kyllönen on ilmoittanut esteestä europarlamentaarikon tehtäviin vedoten.

”Otan kansanedustajan tehtävän vastaan ja sitoudun hoitamaan varaedustajana tehtävää kevään istuntokauden loppuun saakka. Haluan näiden noin kahden kuukauden aikana vaikuttaa vaalikauden tärkeimpään päätökseen eli hallitusohjelman hyväksymiseen. Hallitusohjelmalla on vaikutusta palvelualojen tulevaisuuteen ja Pohjois-Suomen elinvoimaisuuteen,” toteaa Kalliorinne.

Vuosina 2011-2015 Vasemmistoliiton kansanedustajana toiminut Kalliorinne oli ehdolla huhtikuun eduskuntavaaleissa Oulun vaalipiirissä sijoittuen varasijalle 3 479 äänellä.

Kalliorinnettä on pyydetty asettumaan ehdolle PAMin hallituksen puheenjohtajan henkilökohtaisen varajäsenen tehtävään, jota tehtävää hän nyt hoitaa. Pyynnön ehdolle asettumisesta teki PAMin hallituksen vasemmistoliiton ryhmä.

PAMin valtuuston 2. varapuheenjohtaja Sauli Isokoski ja koko ryhmä vetosi Kalliorinteeseen, että hän jatkaisi hyvää työtään liiton johtotehtävissä ja olisi käytettävissä tehtävään myös liittokokouksen jälkeen.

”Vastasin myönteisesti, kun PAMin hallinnon jäsenet pyysivät minua jatkamaan hallituksen puheenjohtajan henkilökohtaisena varajäsenenä. Jos PAMin liittokokous haluaa minun jatkavan tässä tehtävässä, niin lyhytaikainen kansanedustajan pesti ei sitä estä,” Kalliorinne kertoo.

Kalliorinne hakee järjestöjohtajan tehtävästä palkatonta vapaata kansanedustajan tehtävän hoitamisen ajaksi. Hän jatkaa PAMin hallituksen puheenjohtajan henkilökohtaisena varajäsenenä luottamustoimisesti.

PAMin liittokokous on 4.-6.6.2019 Helsingissä. Liittokokouksessa on 373 jäsenvaaleilla valittua edustajaa ja he päättävät kokouksessa muun muassa liiton tavoiteohjelmasta ja hallinnon jäsenten valinnoista.

Lisätietoja:
Risto Kalliorinne, PAMin järjestöjohtaja ja hallituksen puheenjohtajan henkilökohtainen varajäsen, puh. 044 7961320

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat