Nuoret - 12.08.2020 klo 11.54

Kansainvälinen nuorison päivä on päivä puhua nuorten mahdollisuuksista

PAMin nuorisosihteeri Marjut Pihonen-Randla toivoo, että nuoret saisivat enemmän puheaikaa tulevaisuudessa. Kuva: Anna Autio

Tänään vietetään kansainvälistä nuorison päivää (International Youth Day). Palvelualojen ammattiliitto on erityisesti nuorten työntekijöiden liitto.

Nuoret muodostavat merkittävän osan maailman väestöstä ja PAMin nuorisosihteeri Marjut Pihonen-Randla iloitsee siitä, että nuorilla on oma juhlapäivä, jolloin heidän tärkeiksi kokemiaan asioita pidetään erityisesti esillä. Nuorten työelämäkokemukset ja tulevaisuuden mahdollisuudet työllistyä ovat keskeisiä kysymyksiä nuorten parissa ja yhteiskunnassa. Tulevaisuuden pohtiminen on nuorten elämässä usein läsnä.

”Ylipäätään tulevaisuuskeskusteluun tarvitaan enemmän, itseasiassa eniten, puheaikaa juuri nuorille”, Pihonen-Randla huomauttaa ja jatkaa

”Nuorilla on paljon mielipiteitä ja annettavaa eikä heitä koskevia päätöksiä ei voi tehdä, kuulematta nuoria ensin."

Koronapandemia on vaikuttanut syvästi niin Suomessa kuin ympäri maailmaa asuviin nuoriin. PAMin jäsenistä iso osa on nuoria alle 31 vuotiaita ja koronasta aiheutuneet lomautukset ja työttömyys sekä yleinen työelämässä koettu epävarmuus ovat lisääntyneet.

Pihonen-Randla on huolissaan siitä, millaiset jälkivaikutukset koronalla on nuorten työelämään kiinnittymiseen ja kokemuksiin työelämästä tulevaisuudessa.

”Palvelualat ovat myös usealle nuorelle ensimmäinen kesätyöpaikka ja tänä vuonna kesätyömahdollisuudet heikkenivät huomattavasti. Useat jäivät vaille tarvitsemaansa kesätyöpaikkaa. Monella nuorella on jo muutenkin huoli toimeentulosta ja tulevaisuudesta, eikä puuttumaan jäänyt kesätyö ole näitä huolia hälventänyt”, Pihonen-Randla toteaa.

Epävarmassa tilanteessa on tärkeää luoda toivoa ja rakentaa mahdollisuuksia.

”Kriisit voivat kuitenkin luoda myös tilaa muutokseen. Pitämällä aidosti huolta ja kehittämällä työelämän oikeudenmukaisuutta, työsuojelua sekä panostamalla nuorten koulutukseen on meillä mahdollisuus tarjota turvallista työelämää tämän päivän ja tulevaisuuden nuorille, hän huomauttaa.

Pihonen-Randla korostaa, että nuoriin liittyvissä asioissa heille itselleen on annettava mahdollisuus päättää asioista ja olla tiiviisti mukana niin omalla työpaikalla, suomalaisessa yhteiskunnassa kuin globaaleilla areenoilla.

”Työpaikoilla tämä tarkoittaa sitä, että nuoria arvostetaan ja annetaan tilaa ottaa vastuuta sekä mahdollisuuksia olla mukana”, Pihonen-Randla toteaa.

Lue lisää PAMin nuorisosihteerin ajatuksista ja kansainvälisestä nuorison päivästä PAMin nuorten omasta blogista.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat