27.08.2015 klo 14.54

Kansalaisaloite nollasopimusten rajoittamisesta luovutettiin

Operaatio Vakiduunin aktiivit luovuttivat nollatuntisopimusten rajoittamista ajavan kansalaisaloitteen tarkastettavaksi.

Kymmenien Operaatio Vakiduuni -kampanjan aktiivien joukko marssi torstaina luovuttamaan 62 000 nimeä sisältävän kansalaisaloitteen allekirjoitukset tarkastettavaksi Väestörekisterikeskukseen. Aloitteen mukaan ns. nollasopimuksia saisi tehdä vain työntekijän pyynnöstä, perustellusta syystä. Muuten työsopimusten tulisi taata vähintään 18 viikkotunnin minimityöaika, jotta työntekijöille varmistuisi ansioiden minimitaso ja ennakoitavuus, vaatii aloite.

– Mitä me halutaan? Vakiduunia! aktiivit huusivat lähtiessään marssimaan Helsingin Hakaniemen torilta kohti Väestörekisterikeskuksen konttoria. He kantoivat allekirjoituspapereita mukanaan laatikoissa.

Koska aloite ylitti 50 000 allekirjoituksen rajan, se tulee myöhemmin eduskunnan käsiteltäväksi. Nykyinen hallitus on kuitenkin linjannut pyrkivänsä ennemminkin vähentämään kuin kiristämään työelämän sääntelyä. Jää nähtäväksi, voisiko nollatuntialoite muodostaa tässä poikkeuksen.

Teksti: Tuomas Lehto

Puhelinpalvelu ma–pe