27.08.2015 klo 14.54

Kansalaisaloite nollasopimusten rajoittamisesta luovutettiin

Operaatio Vakiduunin aktiivit luovuttivat nollatuntisopimusten rajoittamista ajavan kansalaisaloitteen tarkastettavaksi.

Kymmenien Operaatio Vakiduuni -kampanjan aktiivien joukko marssi torstaina luovuttamaan 62 000 nimeä sisältävän kansalaisaloitteen allekirjoitukset tarkastettavaksi Väestörekisterikeskukseen. Aloitteen mukaan ns. nollasopimuksia saisi tehdä vain työntekijän pyynnöstä, perustellusta syystä. Muuten työsopimusten tulisi taata vähintään 18 viikkotunnin minimityöaika, jotta työntekijöille varmistuisi ansioiden minimitaso ja ennakoitavuus, vaatii aloite.

– Mitä me halutaan? Vakiduunia! aktiivit huusivat lähtiessään marssimaan Helsingin Hakaniemen torilta kohti Väestörekisterikeskuksen konttoria. He kantoivat allekirjoituspapereita mukanaan laatikoissa.

Koska aloite ylitti 50 000 allekirjoituksen rajan, se tulee myöhemmin eduskunnan käsiteltäväksi. Nykyinen hallitus on kuitenkin linjannut pyrkivänsä ennemminkin vähentämään kuin kiristämään työelämän sääntelyä. Jää nähtäväksi, voisiko nollatuntialoite muodostaa tässä poikkeuksen.

Teksti: Tuomas Lehto

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.