Vapaa-aika - 18.08.2022 klo 13.23

Kansalaisopistoista löytyy jokaiselle jotakin

Kansalaisopistojen liiton toiminnanjohtaja Jaana Nuottanen toivottaa PAMin jäsenet tervetulleiksi opistojen kursseille. Kursseilla voi syventää vaikkapa työelämävalmiuksia tai opetella uusia taitoja. Kuva: Eeva Anundi

Suomessa toimii jopa 176 kansalaisopistoa, jotka tarjoavat monipuolisesti kursseja kielistä taiteisiin ja keittiötaitoihin. Kansalaisopistojen liiton toiminnanjohtaja Jaana Nuottanen kannustaa kaikkia PAMin jäseniä tutustumaan ja hakeutumaan oman lähialueen opiston kursseille.

Kansalaisopistotoiminnalla on Suomessa pitkät perinteet. Ensimmäinen työväenopisto perustettiin vuonna 1899 Tampereelle. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin vuonna 1919 perustettiin kansalaisopistojen liitto ajamaan opistojen etua ja tukemaan niiden toimintaedellytyksiä.

”Kansalaisopistojen liiton tehtävänä on kansalaisopistojen tunnettavuuden lisääminen ja niiden toiminnan tukeminen. Teemme paljon töitä myös sen eteen, että saamme joka vuosi uusia opiskelijoita mukaan kansalaisopistotoimintaan”, kertoo liiton toiminnanjohtaja Jaana Nuottanen.

Reilut kymmenen vuotta liiton ruorissa toimineen Nuottasen mukaan aika ei ole ajanut ohi kansalaisopistoista, vaikka niiden juuret ulottuvat yli vuosisadan päähän. Päinvastoin Nuottasen mukaan vapaan sivistystyö, jota kansalaisopistot toteuttavat, on löydetty Suomessa uudelleen.

”Opistoilla on suuri rooli esimerkiksi maahanmuuttajien kielikoulutuksessa. Kurssikalentereista löytyy runsaasti myös työllistymistä tukevia koulutuksia. Opistot ovat keskeinen aikuisten kielikoulutuksen toteuttaja. Valtakunnallisesti opistojen kursseilla voi opiskella jopa 40:tä kieltä, Nuottanen perustelee.

Yhteiskuntaa ravisutellut koronaviruspandemia on vaikuttanut myös kansalaisopistojen toimintaan. Nuottanen kertoo, että koronavuodet lisäsivät etäopetuksen määrää opistoissa. Koronan seurauksena yhä useammat kurssit toteutetaan jatkossakin verkossa, mikä kertoo pysyvämmästä muutoksesta.

”Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö paikan päällä järjestettäviä kursseja edelleen olisi. Etäkurssit ovat mahdollistaneet sen, että erilaisissa elämäntilanteissa olevat ihmiset pystyvät osallistumaan aikaisempaa paremmin kursseille. Etäopetus voi sopia paremmin esimerkiksi vuorotyötä tekevälle.”

Kansalaisopistoilla on paljon tarjottavaa PAMin jäsenille

Mitä tarjottavaa opistoilla voisi olla PAMin jäsenille? Tähän kysymykseen Nuottaselta löytyy vastaus. Hän toivottaa lämpimästi kaikki liiton jäsenet tervetulleiksi opiskelemaan mitä tahansa oppiainetta kansalaisopistoihin. Kansalaisopistoista löytyy Nuottasen mukaan varmasti jokaiselle jotakin.

”Opiston kurssilta voi hakea innostusta niin työelämätaitojen kehittämiseen kuin uuden oppimiseenkin. Moni käy hakemassa kursseilta vastapainoa arkeen itseilmaisun, kulttuurin ja taiteen kautta. Kurssien hinnat ovat pääsääntöisesti hyvin kohtuullisia, mihin edellyttää myös laki vapaasta sivistystyöstä”, Nuottanen kertoo.

Tänä syksynä myös Ukraina näkyy vahvasti opistojen kurssivalikoimassa. Nuottanen paljastaa, että Ukrainan sodan seurauksena kiinnostus ukrainan kieleen ja kulttuurin on kasvanut voimakkaasti.

”Aihepiiri näkyy tällä hetkellä vahvasti opistojen tarjonnassa. Kansalaisopistojen kurssit on koottu yhteen kansalaisopistot.fi-sivustolle. Sivulla voi käydä tutkimassa, mitä ajankohtaisia aiheita, kieliä ja taitoja opistoissa opetetaan syksyllä. Kannustan jokaista lähtemään mukaan opistojen toimintaan!”

Kuka? Jaana Nuottanen, toiminnanjohtaja

• Työskentelee Kansalaisopistojen liiton toiminnanjohtajana.
  • Harrastaa vaativan työn vastapainoksi monipuolisesti kuntoliikuntaa ja -urheilua.
  • Haaveilee siitä, että yhä useampi suomalainen löytäisi kansalaisopistojen pariin.

Teksti: Eemeli Peltonen

Katso tarkemmat yhteystiedot

Huom! Puhelinpalvelut ajalla 26.9.–28.10.
ma, ke ja pe klo 10–14.

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme