13.10.2016 klo 09.09

Kansalaisten painostus auttaa ihmisoikeustyössä

Kyaw Zaw Linn (vas.) ja Phyoe Wai Htun tekevät työtä myanmarilaisten siirtotyöläisten työ- ja elinolojen parantamiseksi Thaimaassa.

Euroopan parlamentti näpäytti Thaimaan hallitusta tapaus Andy Hallista. Suomessa vierailevat thaimaalaiset aktiivit toivovat tavallisilta kansalaisiltakin tukea ihmisoikeustyölleen.

Suomalaiselle Finnwatchille työtä tehneen britin Andy Hallin saama ehdollinen vankeustuomio herätti keskustelua Euroopan parlamentissa. Parlamentin täysistunto päätti 6. lokakuuta kehottaa Thaimaan hallitusta varmistamaan, että ihmisoikeuksien puolustajien oikeuksia kunnioitetaan maassa.

Hall tuomittiin syyskuussa 3 vuoden ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja sakkoihin. Hän oli auttanut muutama vuosi aiemmin suomalaisjärjestöä laatimaan raportin, joka paljasti työntekijöiden oikeuksien loukkauksia ja huonoja työoloja thaimaalaisessa Natural Fruit -nimisessä ananaksen jalostuslaitoksessa. Tehtaan tuotteita oli myynnissä Suomessakin.

Tapaus Andy Hall tuli Euroopan parlamentin täysistunnon asialistalle Vihreiden europarlamentaarikon Heidi Hautalan esityksestä. Hän ja hänen avustajansa Pauliina Saares ovat seuranneet Hallin tapausta tiiviisti vuosien mittaan.

– Olimme tyytyväisiä päätöslauselmaan. Se on selkeä viesti Thaimaalle siitä, että ihmisoikeuksien polkemista ei katsota läpi sormien, Saares iloitsee sähköpostitse vajaa viikko sen jälkeen kun parlamentti jätti päätöslauselmansa. Saares on aiemmin ollut Finnwatchin hallituksessa jäsenenä ja myös puheenjohtajana.

– Vaikuttaminen ei ole turhaa, vaan kannattaa aina! Saares kirjoittaa.

– Parhaimmillaan samanmielisten poliitikkojen kanssa voi saada aikaan esimerkiksi jotain tällaista ja siinä sivussa ehkäpä käännettyä jokusen ei niin myötämielisen päätä edes asteen verran oikeaan suuntaan, hän jatkaa.

Ulkopuolista painostusta tarvitaan

Suomessa Finnwatchin kutsusta vierailevat Phyoe Wai Htun ja Kyaw Zaw Linn sanovat Euroopan parlamentin kannanoton olevan hyvin tärkeä.

– Thaimaan hallituksen on pakko seurata arvostelijoita. EU:n ja USA:n kannoilla on merkitystä. Toivomme tukea myös tavallisilta kansalaisilta.

– Meillä on paljon ongelmia esimerkiksi kalastuksesta ja sen ympärillä olevasta teollisuudesta elantonsa hankkivien parissa. Se, että EU ja USA ovat ottaneet kantaa, on hiukan parantanut asioita, Kyaw Zaw Linn sanoo.

Phyoe Wai Htun ja Kyaw Zaw Linn edustavat MWRN-järjestöä, joka on perustettu parantamaan Thaimaassa työskentelevien, Myanmarista kotoisin olevien siirtotyöläisten työoloja ja heidän perheidensä elinoloja. Lyhenne tulee sanoista The Migrant Workers Rights Network.

Miehet tuntevat hyvin suomalaiselle Finnwatchille tutkimusta tehneen Andy Hallin.

– Hän on meidän neuvonantajamme. Olemme työskennelleet yhdessä vuosia.

Teksti: Tiina Ritala

Puhelinpalvelu ma–pe