Työehdot - 08.10.2018 klo 13.07

Käräjäoikeuden päätös SMC Palvelut Oy:n tapauksessa: työntekijän työsuhde päätetty syrjivin perustein

Kuva: Gettyimages

Työntekijä sai varoituksia sen jälkeen, kun oli kyseenalaistanut palkkauksensa ja ottanut yhteyttä ammattiliittoon.

Vuonna 2017 Pam-lehti uutisoi siivousalan yrityksestä SMC Palvelut Oy:stä, joka teetti ylipitkiä päiviä ja ilmaisia työtunteja.

Työntekijä oli alkanut kyseenalaistaa palkkaustaan ja ottanut yhteyttä PAMiin. Seurauksena oli työtahdin kiristyminen entisestään. Tämän jälkeen hän sai varoituksia noudattamattomista työajoista sekä puutteista työn jäljessä. Työntekijälle myönnettiin PAMin oikeusapu ja juttu siirtyi asianajajalle.

Nyt Helsingin käräjäoikeus on antanut tuomionsa. Käräjäoikeus katsoi, että kantaja on esittänyt riittävän selvityksen, jonka perusteella hänen työsuhteensa voidaan olettaa päätetyn syrjivin perustein. Kysymys on syrjinnästä ammattiyhdistystoiminnan sekä laissa tarkoitetun muun henkilöön liittyvän syyn perusteella, jota perustetta kantaja on kutsunut ammatilliseksi toiminnaksi.

Käräjäoikeus myös katsoi, että työnantaja on määrännyt työntekijän jatkuvasti tekemään enemmän tuntityötä kuin mitä työkohteisiin käytettävästä ajasta oli sovittu. Työnantaja on tiennyt, että ohjeen mukaiset tuntimäärät eivät ole riittäneet työn kunnolliseen suorittamiseen, eikä se ole voinut edellyttää, että työntekijä tekee ylimääräisen työajan ilman lisäpalkkaa.

Käräjäoikeus määräsi työnantajan korvaamaan muun muassa oikeudenkäyntikuluja sekä maksamattomia palkkoja. Oikeudenkäyntikulujen ja palkkojen lisäksi yhtiö velvoitettiin maksamaan korvausta työsopimuksen perusteettomasta päättämisestä ja hyvitystä syrjinnästä.

Tuomio ei ole vielä lainvoimainen, vaan siitä on mahdollisuus valittaa hovioikeuteen.

Juttua tarkennettu 8.10.2018 kello 15:19. Otsikossa muutettu nimi Super Moon Cleaning Oy nimeen SMC Palvelut Oy. Lisätty myös tietoa korvauksista jutun loppuun.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat