15.10.2013 klo 09.05

Kassa avaa 25 muovikassia tunnissa

Marketin kassalla istuva joutuu avaamaan keskimäärin 25 muovikassia tunnissa, laskivat ruotsalaisen Coop-elintarvikekauppaketjun työntekijät Landskronassa. Coop käynnisti alkuvuodesta uuden asiakaspalvelukonseptin, joka edellyttää kassan avaavan asiakkaiden muovikassit ja tarkistavan kananmunien kunnon munakoteloissa.

"Halusimme saada kuvan siitä, paljonko se rasittaa ennen muuta käsiä ja hartioita. Mittaukset tehtiin kun asiakkaita oli tavanomaiseen tapaan, välillä pusseja on enemmän kuin 25", sanoo Coop Forum Landskronassa työskentelevä Annette Nilsson Handelsnytt-lehdelle.

Hänen työtoverinsa Hajrija Gigovic sanoo, että muutama yksittäinen pussi menettelee, mutta kiireisinä päivinä aukominen vie aikaa, kasvattaa jonoja ja rasittaa käsiä. "Pussit ovat tahmaisia ja jumiutuvat. Joskus saan kostuttaa sormiani, eikä se näytä yhtään hauskalta." Jotkut asiakkaat myös ärtyvät pussien aukaisua odotellessaan.

Coop perusteli uusia ohjeitaan sillä, että vain palvelulla voi erottua muista kauppaketjuista. Siksi tarvitaan selvät ohjeet kaikkiin kauppoihin. Aiemmin tänä vuonna Coopin työntekijät sitoutuivat allekirjoituksellaan yhtiön "kymmenen periaatteeseen", kuten toivottamaan mukavaa päivää asiakkaille.

Coopin aluejohtaja Anders Wennerberg kertoo Handelsnyttille, että hän ei ole kuullut mistään pulmista. Kauppa haluaa yllättää asiakkaan, kohdella häntä kuin vierasta. "Mikäli pussien aukaisemista seuraa särkyä, on mentävä esimiehen luo ja kenties saatava muita työtehtäviä."
"Kun itse käyn kaupassa olen hapan, jos pusseja ei aukaista", Wennerberg sanoo. Samalla hän antaa vinkin kassoille: kuminen sormustin peukalossa auttaa pussien aukaisussa.

Handels-ammattiliitton luottamusmiehet alkavat nyt kartoittaa tilannetta Helsingborgin alueella. Kun tulokset on kerätty, he kääntyvät Ruotsin Työympäristöviraston puoleen.

Handelsnyttin selvityksen mukaan muilla kauppaketjuilla ei ole yhtenäisiä ohjeita kassien avaamisesta, vaikka palvelua pyritään muutoin ohjeistamaan.

Heikki Jokinen

Teksti: Annemari Anttila