30.04.2015 klo 11.22

Katja Hänninen videohaastattelussa: Työsopimuksissa pitäisi olla minimitunnit

Katja Hänninen haastateltavana eduskunnan Pikkuparlamentissa. Kuva videolta (kuvaaja Pekka Sipola).

Pamilainen kansanedustaja Katja Hänninen uskoo, että nollasopimukset laitetaan kuriin lainsäädännöllä tällä vaalikaudella.

"Nollatuntisopimukset ovat, jos ihan suoraan sanotaan, sieltä syvältä hanurista. Ne asettavat työntekijät eriarvoiseen asemaan - nollatyösopimuslaisethan ovat heikoimmassa työsopimuksellisessa asemassa mitä voi ajatella", lataa kansanedustaja Katja Hänninen (vas., Raahe) Pam-lehden videohaastattelussa. Osa-aikatyö on hänelle tuttua, sillä vielä vuosi sitten hän työskenteli osa-aikaisena myyjänä, kunnes nousi varasijalta eduskuntaan Merja Kyllösen (vas.) siirryttyä europarlamenttiin.

"Uskon, että lainsäädäntö muuttuu tällä vaalikaudella, jos saadaan tarpeeksi ihmisiä tämän meidän yhteisen Vakiduuni-kampanjan taakse", Hänninen sanoo. Hänen mielestään työsopimuksissa pitäisi lähtökohtaisesti olla sovittu minimituntimäärä, vaikka esimerkiksi opiskelijalle epäsäännöllinenkin osa-aikaisuus voi sopia.

Videohaastattelu liityy 8.5. ilmestyvän Pam-lehden 6/2015 juttuun, jossa haastatellaan tuoreista pamilaisista kansanedustajista Hännisen lisäksi Ilmari Nurmista (sd.). Nurminen on myöskin työskennellyt myyjänä ja kotoisin Sastamalasta. Uuden eduskunnan ensimmäisten valtiopäivien avajaiset järjestettiin keskiviikkona ja hallitusneuvottelut ovat käynnistymässä.

Tämä haastattelu ja lisää videoita Pam-lehden Youtube-kanavalla.

Teksti: Tuomas Lehto

Puhelinpalvelu ma–pe