Palkka - 02.04.2020 klo 14.55

Kaupan alan ja kiinteistöpalvelualan palkkoihin korotukset

Kuva: Gettyimages

Kaupan alan ja kiinteistöpalvelualan palkat nousivat 2,0 prosenttia huhtikuun alussa. Myös Alkon myyjien korotus ajoittuu huhtikuun alkuun.

Kaupan alan uusi työehtosopimus nosti palkkoja huhtikuun alusta. Työntekijöiden, toimihenkilöiden ja esimiesten taulukkopalkkoja ja henkilökohtaisia palkkoja korotettiin 2,0 prosenttia. Työaikalisiä ei nosteta sopimuskauden aikana.

Vuoden kuluttua 1.4.2021 alan työntekijöiden palkkoja korotetaan 1,3 prosenttia.

Kaikki kaupan uuden työehtosopimuksen muutokset on koottu tiivistetysti tänne.

Kiinteistöpalvelualan korotus

Myös kiinteistöpalvelualalla palkkoja korotettiin 1. huhtikuuta 2,0 prosenttia.

Alan ilta- ja yövuorolisiin tuli myös pieni korotus. Ilta- ja iltavuorolisä on 0,72 euroa tunnilta ja yö- sekä yövuorolisä 1,33 euroa tunnilta.

Talonmiehen työtä ja pistepalkkaisia siivoojia koskevan pöytäkirjan pistearvoja, vähimmäispalkkoja ja perustuntipalkkoja korotetaan vastaavasti.

Toinen 1,3 prosentin korotus palkkoihin tehdään vuoden kuluttua 1.4.2021 alkaen.

Kaikki uuden työehtosopimuksen muutokset näet tästä.

Huhtikuu toi korotukset myös Urkurakentamo Veikko Virtasen työntekijöille.

Matkailu- ja ravintola-ala syksyyn

Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajanpalveluissa työehtosopimuskautta pidennettiin syyskuun loppuun. Palkkaneuvottelut siirtyvät myöhemmäksi koronaviruksen koettelemalla alalla, jossa asiakkaiden oleskelu ravintoloissa kielletään toukokuun loppuun saakka.  Sopimuskauden pidennys koskee myös Avecran junapalvelutyöntekijöitä ja huvipuistojen työntekijöitä.

Matkailua tukevilla ohjelmapalvelualalla ja hiihtokeskuksissa työehtosopimukset ehdittiin kuitenkin solmia,  ja niissä korotuksen tulivat voimaan jo helmikuun alussa. Ohjelmapalvelualan työehtosopimuksessa henkilökohtisen palkan korotus oli 1 prosenttia tai lisäksi oli mahdollista sopia palkoista myös paikallisesti. Hiihtokeskusalalla korotus oli 1,6 prosenttia yleiskorotuksena tai  yleiskorotuksen ja palkallisen erän yhdistelmänä.

Kodinkonehuollolle korotus heinäkuussa

Palvelualojen työnantajat Paltaan kuuluvan kotitalouskone-, kodintekniikkahuolto ja automaatioalan uusi sopimus on hyväksytty sekä työntekijä- että työnantajaliitossa.  Siellä ensimmäinen  korotus on heinäkuun alussa, jolloin palkkoja korotetaan 1,3 prosentin yleiskorotuksella. 1,9 prosentin korotus tulee kesäkuun alusta 2021.

Paltan aloille on saatu aikaan hyväksytyt työehtosopimukset myös  elokuvateattereihin,  muuttopalvelualalle, kuvanvalmistamoihin sekä Veikkaukseen. Niissä ensimmäinen korotus tulee touko-, kesä- tai heinäkuussa. Alkon työntekijöiden palkat nousevat sen sijaaan takautuvasti huhtikuun alusta.

Neuvotteluja käydään edelleen myös esimerkiksi Apteekin työnantajaliiton Aptan kanssa apteekin teknisten työntekijöiden työehdoista.

Tätä uutista päivitetään. Päivitys 6.4. klo 19 Paltan hyväksyttyjen työehtosopimusten osalta.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat