Yhteiskunta - 20.11.2020 klo 08.01

Kaupan alan työntekijä: Vastaa kyselyyn toimialasi kehittämisestä

Mitä ajatuksia sinulla on kaupan alan tulevaisuudesta ja millaisena pidät toimialaa työnantajana? Onko sinulla mielipiteitä alan koulutukseen, kestävään kehitykseen ja houkuttelevuuteen liittyen? Vaikuta kaupan alan tulevaisuuselontekoon ja vastaa 3.12. mennessä alan työntekijöille tarkoitettuun kyselyyn.

Työ- ja elinkeinoministeriössä valmistellaan parhaillaan kaupan toimialan tulevaisuusselontekoa.  Sen tavoitteena on, että kaupan alaa voidaan kehittää strategisesti ja pitkäjänteisesti. Osana valmistelutyötä kartoitetaan kyselyillä muun muassa työntekijöiden ajatuksia toimialan tulevaisuudennäkemyksistä.

PAM kannustaa kaikkia kaupan alalla työskenteleviä vastaamaan kyselyyn aktiiviesti, jotta alan työntekijöiden näkemykset tulevat laajasti valmistelussa tietoon.

Pääset vastaamaan kyselyyn tästä

PAM esittänyt kehittämistukia alan työtekijöille

PAM antoi oman lausuntonsa selontekoon kesäkuussa ja ehdotti siinä kehittämistukia poikkeusaikoina työntekijöiden saavutettavaksi. Lisäksi liitto painotti, että selonteossa on otettava huomioon erilaisia keinoja kohtaanto-ongelman ratkaisemiseksi.

PAMin näkemyksen mukaan yksi keskeinen syy kohtaanto-ongelmaan on alan palkkataso, jolla työntekijät eivät tule toimeen. Kilpailukykyinen palkka ja esimerkiksi työvuorosuunnittelun toteuttaminen työntekijöiden arkea tukien ja julkisia palveluita kehittäminen lisäisi alan houkuttelevuutta.

Lausunnossa todettiin myös, että selonteossa olisi otettava huomioon myös suomalaisen kaupan rakennemuutos ja kilpailukyky. Digitalisaatio ja globalisaatio ovat lisänneet verkkokauppojen määrää ja siitä johtuen alalla on ollut voimakasta rakennemuutosta, kun perinteisten kaupan alan toimijoiden kannattavuus on heikentynyt.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat