Työehtosopimusneuvottelut - 14.02.2020 klo 17.30

Kaupan alan uudet työehtosopimukset hyväksytty

Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Kaupan liitto pääsivät tänään 14.2. sopimukseen kaupan alan työehtosopimuksista. Sopimusten myötä kaupan alalle kohdistettu lakonuhka peruuntui.

Kaupan alan työntekijöiden ja esimiesten työehdoista on nyt sovittu kahdeksi vuodeksi. Sopimus nostaa palkkoja 1.4.2020 alkaen 2,0 prosenttia ja edelleen 1.4.2021 alkaen 1,3 prosenttia.

Kilpailukykysopimuksen mukaisista työajanpidennyksistä luovutaan muokkaamalla vuosivapaajärjestelmää. Jatkossa vapaita ansaitaan enintään 9 nykyisen 7 vapaan sijaan. Vastaavasti kaupan työehtosopimusratkaisu sisältää monia kaupalle tärkeitä työvuorosuunnitteluun liittyviä joustoja.

Molempien osapuolten tavoitteena oli säilyttää hyväksi koettu vuosivapaajärjestelmä, jonka puitteissa työntekijät ansaitsevat palkallisia vapaita todellisten tehtyjen työtuntien mukaan. Järjestelmää on pidetty oikeudenmukaisena vaihtoehtona nimenomaan osa-aikatyöntekijöiden kannalta.

Osa-aikatyöntekijöillä on jatkossa mahdollista päästä paikallisesti sopien ja kokeilun kautta uuden joustavan kokoaikatyön piiriin. Tämä tarkoittaa, että osa-aikatyöntekijöillä on mahdollisuus päästä täyteen kuukausipalkkaan. Lisäksi työntekijä sitoutuu osana joustotyöaikaa ottamaan vastaan lyhyelläkin varoitusajalla työvuoroja listaan merkittyjen tuntien lisäksi.

Kaupan ala on suuressa muutoksessa. Osapuolet haluavat lisätä työntekijöiden valmiutta kohdata muutokset ja vahvistaa heidän osaamistaan. Jatkuvan neuvottelun periaatteiden mukaisesti sovittiin useista hankkeista ja työryhmistä, joilla pyritään huomiomaan kaupan murros. Työryhmissä tarkastellaan muun muassa erilaisia työvoiman käyttötapoja ja työn tekemisen muotoja. Lisäksi sovittiin luottamusmiesten toimintaedellytyksiä edistävistä toimista.

”Neuvottelutuloksen saavuttaminen oli vaikeaa eikä sen hyväksyminenkään ollut helppoa. Palkankorotusten etupainoitteisuus ja kiky-tuntien poistuminen vuosivapaajärjestelmä säilyttäen olivat ne asiat, jotka mahdollistivat sopimuksen hyväksymisen. Lopputulos on parempi kuin lakot”, kommentoi PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen.

”Kaupan liiton tavoitteena oli neuvotella alalle työehtosopimus, joka auttaa Suomessa toimivia kauppoja menestymään ja työllistämään parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt neuvottelutuloksessa saavutettujen joustojen myötä kauppa pystyy vastaamaan aikaisempaa paremmin kiristyvän kilpailun, digitalisaation ja työn murroksen asettamiin haasteisiin”, Kaupan liiton työmarkkinajohtaja Anna Lavikkala toteaa.

Yksityiskohtaiset tiedot sopimuksen sisällöstä julkaistaan maanantaina 17.2.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat