Uutinen - 04.11.2015 klo 11.55

Kaupan aukioloaikojen täyttä vapauttamista kritisoitiin täysistunnossa

Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen aiotaan toteuttaa nopeasti.

Kaupan aukioloaikojen täyttä vapauttamista merkitsevä lakiesitys sai etenkin oppositiolta kritiikkiä eduskunnassa. 24/7 -yhteiskunta vilahti lähetekeskustelussa usein.

Hallitus esittää, että kauppojen ja parturi- ja kampaamoliikkeitten aukioloa käsittelevä laki kumotaan kokonaan. Tiistain lähetekeskustelussa kansanedustajat olivat yksimielisiä siitä, että kampauksia tulisi voida tehdä juhlapäivinä ilman poikkeuslupia. Vähittäiskaupan aukioloaikkojen vapauttaminen jakoi mielipiteitä.

Esitys poistaisi toteutuessaan kaikki aukioloaikojen rajoitukset kaupan alalta. Elinkeinonharjoittaja päättäisi, milloin liike on auki. Taustalla on Juha Sipilän hallitusohjelmaan kirjattu sääntelynpurku.

– Hallitus käy sanoista tekoihin norminpurussa, elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk.) totesi.

Lakiesitys palaa täysistuntoon uudelleen todennäköisesti vielä ennen joulua. Esitys menee nyt talousvaliokuntaan, jolle työelämä- ja tasa-arvovaliokunta antaa lausunnon. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan vapaat aukioloajat on tarkoitus saada voimaan mahdollisimman nopealla aikataululla.

Toteutuessaan lakiesitys todennäköisesti lisäisi myyjien tekemää sunnuntai- ja pyhätyötä entisestään, jakaisi työtunteja eri päiville ja lisäisi iltatyötä  isoissa kaupoissa. Poikkeuslupia loppiaisen ja pääsiäisen töihin ei tarvitsisi enää anoa, ja joulupäiväkin voisi olla on työpäivä kauppiaan päätöksellä.

Keskustelun laineita

Hanna Sarkkinen (vas.) sanoi, että päivittäistavarakaupassa työskentelee suuri määrä ihmisiä, ja että aukioloaikojen täydellä vapauttamisella olisi isot kerrannaisvaikutukset koko muuhun yhteiskuntaan, perheisiin ja päivähoitoon.

– En tahdo 24 h-yhteiskuntaa, Sarkkinen sanoi.

Muutama kansanedustaja ihmetteli, miten yhden toimialan tarpeisiin ollaan valmiit lisäämään kallista kunnallista vuoropäivähoitoa. Oikeus- ja työministeri Jari Lindström (ps.) vastasi, että Kuntaliiton mukaan vuorohoidon tarve ei lisääntynyt merkittävästi edellisessä uudistuksessa.

Viimeksi aukioloja lisättiin 2009, etenkin sunnuntaiden osalta.

Hallitus perustelee lakiesitystä työllisyyden jonkinasteisella paranemisella. Jari Myllykoski (vas.) piti tätä harhaanjohtavana, sillä viime uudistuksessa ”työtä tuli, mutta ei työpaikkoja”, vaan pätkätyötä. Myllykoski ei nielaissut sitäkään perustetta, että vapaa aukiolo parantaa kaupan mahdollisuutta kilpailla 24/ 7 auki olevan verkkokaupan kanssa.

– Tavaroita toimitetaan päiväsaikaan, Myllykoski sanoi, ei ilta- ja yöaikaan, jolloin kustannukset ovat korkeat.

Timo Heinonen (kok.) listasi nykylain poikkeuksia: myydäänkö samalla bensaa, onko kauppa maan alla vai päällä, onko apteekki, sijaitseeko sairaalassa, onko huutokauppa ja niin edelleen.

– Näihin kaikkiin löytyy eri säännökset tästä säännösten Suomesta, Heinonen sanoi.

Hän huomautti monen muun kansanedustajan tavoin, että Ruotsista ei tullut 24/7 -yhteiskuntaa, vaikka siellä kauppojen aukioloajat vapautettiin 1972.

Sari Essayah (kd.) myönsi nykyisen lain olevan sekava, mutta hän ihmetteli, miksi sen parantamisen sijasta nyt mennään aivan toiseen laitaan. Häntä huoletti rytmin rikkoutuminen ja selkeän vapaapäivän katoaminen.

Prisman myyjästä kansanedustajaksi noussut Katja Hänninen (vas.) vastusti puheenvuoroissaan aukioloaikojen vapauttamista. Hän peräänkuulutti, että 24/7 -yhteiskunnan vaikutukset työntekijöiden ja heidän lapsiensa arkeen on selvitettävä, ennen kuin tehdään peruuttamattomia päätöksiä.

Myös Ville Niinistö (vihr.) toi esiin, että hallituksella on todistustaakka osoittaa, miten muutos vaikuttaa naisten asemaan palvelualoilla, etenkin kun hallitus heikentää varhaiskasvatusta.

Jani Mäkelä (ps.) totesi, että moni työntekijä haluaa ottaa työtunteja muulloin kuin perinteisinä aikoina.

Monen kansanedustajan huolena oli, pärjäävätkö pienet liikkeet jatkossa, kun uudistus on etenkin isojen kauppaliikkeitten etu. Uudistusta lausunnoissa vastustaneet PAM ja R-kioski ovat tuoneet esille saman. Pieniä kauppoja pyörittävä Suomen Lähikauppa Oy esitti lausunnossaan, että aukioloaikojen vapauttamiseen tulisi sisältyä riittävä siirtymäaika.

Kiitosta täysistunnossa sai se, että pienyrittäjällä säilyisi oikeus pitää liikkeensä suljettuna yhtenä päivänä viikossa.

Pyhäpäivät vesittyivät

Voimassaolevan lain mukaan enintään 400 neliön kaupoilla aukioloajat ovat jo vapaat, paitsi juhlapäivien osalta.

Isot kaupat saavat olla auki ma–pe 7–21, la 7– 18 ja su (juhlapäiviä lukuunottamatta) klo 12–18, paitsi joulumyynnin aikana klo 12–21.

Vuodessa on 14 kirkollista tai kansallista juhlapäivää, jolloin kaupat on pidettävä kiinni, mutta tämä on vesitetty poikkeusluvilla.

Tästä todellisesta norminpurusta on julkisuudessa keskusteltu vähän. Enemmän aukiolot puhuttivat vuonna 2009, vaikka muutos oli silloin pienempi. Vaiteliaisuus voi johtua siitä, että suuri yleisö on tottunut aukinaisiin oviin, minkä poikkeusluvat ovat mahdollistaneet.

Kuvanvaihto 5.11. klo 13:40.

Teksti: Marja Ikkala