Työehtosopimus - 17.02.2020 klo 12.30

Kaupan uudet työehdot tuovat lisää vuosivapaapäiviä

Perjantaina hyväksytty kaupan alan uusi työehtosopimus nostaa palkkoja huhtikuun alusta ja tuo työntekijöille lisää vuosivapaapäiviä.

Huhtikuun 1. päivänä  työntekijöiden, toimihenkilöiden ja esimiesten taulukkopalkkoja ja henkilökohtaisia palkkoja korotetaan 2,0 % ja vuoden kuluttua 1.4.2021 palkkoja korotetaan  1,3 %. Työaikalisiä ei koroteta sopimuskauden aikana.

Uusi työehtosopimus tuo muutoksia myös vuosivapaajärjestelmään, koska kilpailukykysopimuksen tunneista luovuttiin. Vuosivapaajärjestelmässä  kiky poistettiin muokkaamalla vuosivapaajärjestelmän ansaintaportaita ja vuosivapaiden määrää. Jatkossa vuosivapaiden enimmäismäärä vuodessa on 9 nykyisen 7 sijaan. Arkipyhäjärjestelmä on edelleen vaihtoehtona vuosivapaajärjestelmälle.
Sopimuksessa tuli muutoksia myös esimerkiksi lepoaikoihin ja koeaikaan.

Kaikki muutokset on koottu tiivistetysti tänne. Sieltä löydät myös uudet palkkataulukot.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat