Uutinen - 13.11.2019 klo 08.56
Luottamushenkilö

Kauppa hakee uusia keinoja sujuvoittaa ostosten tekoa - Mitä mieltä ovat kaupan alan luottamushenkilöt?

Ostosten tekoa vähittäistavarakaupoissa voidaan nopeuttaa uuden tekniikan avulla. Kolme luottamushenkilöä kertoo, mitä mieltä he ovat digitalisaation tuomasta kehityksestä työssään.

Yle uutisoi viime viikolla, että Riihimäen Prismassa on aloitettu kerää ja skannaa -palvelu. Sen ideana on, että asiakas lukee ostoksensa skannerilla, pakkaa ne suoraan kassiinsa ja maksaa ostoksensa itsepalvelukassalla. Palvelu on tällä hetkellä kokeiluvaiheessa S-ryhmän myymälöissä. Myös K-ryhmällä on myymälöitä, joissa ostokset skannataan vastaavalla tavalla omalla kännykällä.

Uudet tavat ja keinot palvella asiakkaita uuden teknologian avulla ovat saaneet vahvan jalansijan myymälöissä ja tavarataloissa. Henkilöstön osaamisesta huolehtiminen sekä henkilöstön ottaminen mukaan kaupan ja tuotteiden kehittämiseen ovat avainkeinoja digihaasteisiin vastaamisessa. Kysyimme kolmelta luottamushenkilöiltä, miten he näkevät digitaalisten palvelujen kehittämisen.

1. Mitä ajatuksia uuden teknologian käyttöönotto herättää luottamushenkilön näkökulmasta? Mikä on myönteistä ja mitä huolestuttaa?
2. Miten digitalisaatio näkyy työpaikallasi?

1. Tietysti se herättää kysymyksen, että mitä tapahtuu kaupan myyjien töiden kanssa vastaisuudessa? Etenkin kassatyöntekijöiden, kun asiakkaat voivat itse tehdä sen mitä tähän mennessä myyjät ovat hoitaneet. Tämä huolestuttaa, koska myyjien palkkataso ei nytkään ole korkea, tietysti siihen vaikuttaa myös työtuntien määrä. Toisaalta tuoteskannaajat eivät ole uusi asia, vaan HOK:in Vallilan S-marketissa oli muistaakseni 90-luvun lopulla skannereita käytössä. Silloin se ei suurta suosiota saavuttanut ja tekniikkakaan ei ollut vielä ollut kovin kehittynyttä. Nyt nähtävästi asia on noussut esiin taas uudestaan. Miten ehkäistään varastamista tai skannaamatta jättämistä, se on sitten toinen kysymys. Tai miten hoidetaan alkoholi- ja tupakkatuotteiden valvonta, kun skannauksen hoitaa asiakas itse?

2. Meillä Kymen Seudun Osuuskaupassa on kaupan puolella käytössä erilaisia sähköisiä apuvälineitä. Tuotteiden määriä, tulopäiviä, hävikkiä ynnä muuta pystytään seuraamaan sähköisesti. Myymälätyöskentelyssä meillä on käytössä tabletteja, Kamut, eli käsitietokoneet, jolla tehdään muun muassa tilaukset ja aikaisemmin piccolinkit. Teknologian kehityksen myötä välineitä uudistetaan kätevämmän kokoisiksi ja muotoiseksi, ja niiden toiminnot lisääntyvät. Työntekijöille kaikki tämä uudistus tarkoittaa uuden opettelua. Toiset ottavat sen innolla vastaan, ja kokevat että se helpottaa työtä, toisille se ei välttämättä ole helppoa, jos ei ole muuten tekemisissä älylaitteiden kanssa esimerkiksi vapaa-ajalla. Itsepalvelukassat ovat jo olemassa, niidenkin kanssa myyjät ovat joutuneet perehtymään ja opettelemaan uutta.

Pääluottamusmies (kauppa) Piia Kyrö, Kymen Seudun Osuuskauppa

1. Mielestäni ihmisten taidot kehittyvät mitä enemmän he pyörivät digitalisuuden ympärillä. Se on myös tuonut vaihtelua kaupan alan työarkeen. Uskon, että myymälöissä säilyy perinteinen linjakassa ja he, jotka kaipaavat henkilökohtaista palvelua, saavat sitä sieltä jatkossakin.

2. Meillä Citymarketissa ei ole tuoteskannaajia, eikä minulle ole tullut vastaan niitä muualla. Suunta on kuitenkin se, että nopeampia palveluratkaisuja haetaan yhä enemmän. Itsepalvelukassoja meillä on ollut käytössä jo useamman vuoden ajan. Asiakkaat tykkäävät niistä ja ne ovat enenevissä määrin käytössä. Henkilökuntakin on myös alkanut pitää niistä, vaikka alku oli hieman kankea. Meillä on kuitenkin myös asiakkaita, jotka jonottavat ainoastaan linjakassoille, koska haluavat henkilökohtaista palvelua.

Luottamusmies Minna Sassi, Raksilan Citymarket, Oulu

1. Tekninen kehitys kulkee eteenpäin koko ajan, ja se pistää miettimään mitä se tuo tullessaan kaupan alalle. Itsepalvelukassat ja skannaajat näyttävät lisääntyvän, mutta mitä se tarkoittaa meidän työtunneille? Työnantaja puhuu siitä, että tunteja vapautuu muihin tehtäviin. Varmaan näin käykin, mutta olen kuullut asioiden menevän toistekin päin. Eli kassoilla tunnit ovat tämän seurauksena vähentyneet, kun siellä ei tarvita kun yksi ihminen hoitaa samalla monta itsepalvelukassoja. Myös itsepalvelukassojen asennuksessa on huomioitava, että hän, joka valvoo kassojen toimintaa, pystyy tekemään työnsä ergonomisesti.

Itse pohdin tuoteskaannajien käytössä sitä, miten hävikkiä valvotaan myymälöissä. Tekeekö tilaisuus niin sanotusti varkaan? Miten esimerkiksi suoritetaan tarkempi tarkastus tai toteutetaanko pistokokeita? Kassalla se muutoin tehdään. Tärkeintä on, että pelisäännöt on mietitty työpaikalla uuden tekniikan käytönoton yhteydessä.

2. Stockmannilla digitalisaatio näkyy esimerkiksi siinä, että myyjillä on käytössään iPadeja. Ne ovat varmasti tuoneet helpotuksia myyjän arkeen, sillä niiden avulla myyjät pystyvät tarkistamaan suoraan tuotteiden kappalemääriä tai tuotteen värin saatavuuden.

Työsuojeluvaltuutettu Mikael Fogelholm, Stockmann, tukitoiminnot Helsinki

 

 

Teksti: Marie Sandberg-Chibani

 

Uusimmat

Suosituimmat