Uutinen - 02.02.2017 klo 12.10

Kausityöntekijät kovilla Ranskan Alpeilla

Pariisilainen Samira Talbi vetää tenavaklubia kesäisin rantalomakohteissa ja talvisin hiihtokeskuksissa. Kuva: Virpi Latva

Ranskan Alppien luksushiihtokeskusten tilapäistyöntekijät kömpivät aamuisin töihin teltoista ja pakettiautoista. Vasta kuolemantapaukset saivat maan hallituksen tarttumaan asiaan lakiteitse.

Kaksi vuotta sitten Ranskan Alpeilla hiihtokeskuksessa työskennellyt kausiapulaispariskunta menehtyi pakettiauton tulipalossa. Viime vuonna toinen pariskunta kuoli häkään vastaavanlaisessa majoitusviritelmässä.

Nämä tragediat tarvittiin ennen kuin maan hallitus kiinnostui hiihtokeskustyöntekijöiden majoitusolosuhteista. Vuoden alusta voimaan astunut “vuoristolaki” velvoittaa kunnat järjestämään kausiapulaisille majoituksen esimerkiksi jälleenvuokraamalla tyhjillään olevia yksityisasuntoja.

Alppien hiihtokeskuksissa työskentelevästä henkilökunnasta vain murto-osa on paikallisia. Sesonkityöntekijöillä ei kuitankaan ole varaa pulittaa tuhannen euron viikkovuokraa pienestä yksiöstä. Leirintäalueelle pakettiautoon majoittuminen onkin tavallisin ratkaisu. Perinteisesti kolme kausityöntekijää pakkautuu säästösyistä 20 neliön yksiöön tai asuntoautoon. Tällaisista majoitusoloista puuttuu sekä mukavuus että turvallisuus, ammattiliitto CGT:n (Confédération générale du travail) kausityöntekijöiden jaostosta vastaava Antoine Fatiga kertoo.

– Koska vuoristokunnat saavat matkailutuloja, on oikein, että ne myös osallistuvat kausiapulaisten majoituksen järjestämiseen. Jos ei muuten niin lain velvoittamana, Fatiga toteaa.

Pariisilainen Samira Talbi, 26, on yksi Ranskan liki kahdesta miljoonasta kausityöntekijästä. Hän on kokenut tenavaklubin pyörittäjä niin rantalomakohteissa kuin hiihtokeskuksissakin, joissa lasten saaminen hetkeksi parkkiin on vanhempien onnistuneen loman elinehto. Lastenhoitajaksi kouluttautunut Talbi löytää helposti kausiluonteisia töitä, eikä hänellä ole vielä omia lapsia, joten koulun lomien aikana työskenteleminen ei tuota ongelmia.

– Tämä olisi ihan hyvä ammatti, jos majoitusongelmaa ei olisi. Minusta on mukavaa vaihtaa paikkakuntaa ja tutustua uusiin työtovereihin. Mutta edullisen asunnon löytäminen käy vuosi vuodelta yhä hankalammaksi. Yhteismajoitus on hyvä vaihtoehto silloin kun työtoverit ovat suurin piirtein samanikäisiä, Talbi kertoo.

Hän muistaa karuimman majoituskokemuksensa olleen sateen ja mutavyöryjen runtelemalla leirintäalueella.

– Ryömin aamulla töihin kostein vaattein ja kumisaappaat mudassa.

Viime kesän Talbi vietti alivuokralaisena iäkkään yksityishenkilön asunnossa. Tulevan hiiihtoloman majoitus on vielä epäselvä. Talbi ei ole oikein selvillä siitä, miten uusi vuoristolaki toimii majoituksen osalta käytännössä.

Hänen mukaansa ongelmana on lain toimeenpanon valvonta ja se, miten asunnonvälitys käytännössä järjestetään. Tästä ei ole toistaiseksi annettu tarkempia toimintaohjeita. Koska kesäisin kalliissa rantalomakohteissa työskentelevien majoitusongelma on vähintäänkin yhtä vaikea, CGT:n Fatiga toivoo vuoristolain rinnalle myös "rantalakia".

Teksti: Virpi Latva