Nuoret - 27.08.2019 klo 16.05

Kesäduunari-info: Monta pätkää ketjussa? Määräaikainen työsuhde edellyttää perusteltua syytä

Kuva: Gettyimages

SAK:n, Akavan ja STTK:n Kesäduunari-infon neuvoja muistuttaa kesätyöntekijöitä huolehtimaan, että mahdollisesti kesän jälkeen jatkuva määräaikainen työsopimus on lain mukainen.

Maksuttomaan Kesäduunari-infoon on tullut kesän aikana jonkin verran yhteydenottoja nuorilta, joiden työsopimusta on ketjutettu kerran kuukaudessa jo pidemmän aikaa.

"Määräaikaisuuteen on oltava perusteltu syy", muistuttaa Kesäduunari-infon neuvoja Liisa Lehtonen.

Lehtosen mukaan tilanteet toki vaihtelevat, ja työsuhteen määräaikaisuuden perusteita on aina tarkasteltava tapauskohtaisesti. Myös poikkeuksia on esimerkiksi pitkäaikaistyöttömien työllistämisen kohdalla.

"Ruuhkahuipun tasaaminen on tavanomainen syy määräaikaiselle työsuhteelle, mutta se ei yleensä käy perustellusta syystä enää silloin, kun työsuhde tosiasiassa jatkuu ympäri vuoden ja työsopimus uusitaan lukuisia kertoja. Tällöin on usein kyse pysyvästä työvoiman tarpeesta, jolloin työtehtävään tulee palkata vakituinen työntekijä", Lehtonen huomauttaa.

Eniten kysymyksiä Kesäduunari-infoon on tullut palkasta ja palkkasaatavista, joista kysyi noin kaksi viidestä (40 %) yhteydenottajasta. Työajoista on kysynyt noin joka neljäs (24 %) ja työsopimuksesta noin 17 prosenttia yhteydenottajista.

"Palkkauksen osalta kesätyöntekijät haluavat yleensä tarkistaa, millaista peruspalkkaa ja mitä lisiä heidän kuuluu saada. Lisäksi kysymyksiä on tullut paljon epäselvästi laadituista työsopimuksista ja perutuista työvuoroista".

"Loppukesästä infoon tulleet kysymykset ovat sivunneet melko paljon lomakorvauksia, lomarahoja ja työsuhteen päättämistä. Myös työtodistuksen sisältö on ollut esillä".

Kesäduunari-info on auttanut kesällä sekä työntekijöitä että työnantajia. Nuori ei myöskään ota aina yhteyttä itse, vaan sen tekee hänen puolestaan joku läheinen esimerkiksi äiti tai isä.

"Nuorista työntekijöistä Kesäduunari-infoon ovat ottaneet yhteyttä esimerkiksi kahvilatyöntekijät, kiinteistöpalvelutyöntekijä sekä jäätelön- ja marjanmyyjät. Myös eri alojen, muun muassa sosiaali- ja terveysalan, korkeakouluopiskelijoita on ollut minuun yhteydessä", kertoo Lehtonen.

Kesäduunari-info palvelee elokuun loppuun asti

Kesäduunari-info on avoinna vielä tämän viikon aikana eli perjantaihin 30. elokuuta asti. Kesäduunarineuvojan tavoittaa numerosta 0800 179 279 arkisin klo 9–15.

Käytössäsi on myös Kesäduunari-infon sivuilta löytyvä sähköinen yhteydenottolomake. Neuvontaa saat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömänä.

Tietoa ja neuvoja on Kesäduunari-infon verkkosivuilla. Ennen yhteydenottoa voit tutustua usein kysyttyjen kysymyksien vastauksiin.

Kesäduunari-info on

Facebookissa
Twitterissä
Instagramissa

Uutinen on alunperin julkaistu SAK:n verkkosivuilla 21.8.2019.

Puhelinpalvelu ma–pe

Työttömyyskassa