Uutinen - 22.05.2019 klo 11.00
Kesätyö

Kesätyöntekijöiden palkoissa yllättäviä eroja – katso tästä, miksi työehdoissa kannattaa olla tarkkana!

Työelämä ei aina kohtele työntekijää oikeudenmukaisesti ja kesätyösuhteissakin on eroja. PAMin laskema esimerkki osoittaa, miten nopeasti puutteellisesti tai väärin maksettu palkka kertyy isoksi summaksi.

Palvelualojen ammattiliitto ratkaisee vuosittain 50 000 työsuhteisiin liittyvää yhteydenottoa. Näistä kysymyksistä valtaosa liittyy palkkasaataviin. Kahden kuukauden kesätyösuhde, jossa ei noudateta työehtosopimusta ja muita määräyksiä, voi pahimmillaan maksaa työntekijälle puuttuvina palkkoina merkittäviä summia.

Työsuhteen laatu merkitsee. Kunnon työsuhteessa työtunnit ovat arvioitavissa, lisät maksetaan aina palkanmaksun yhteydessä ja lomakorvaus tulee tilille loppupalkan yhteydessä työsuhteen päättyessä.

Otetaan esimerkkinä Maija (nimi muutettu), joka saa kesätyöpaikan kahvilasta, jossa ei anniskella alkoholia. Kirjallisessa työsopimuksessa on sovittu määräaikaisesta työsuhteesta ajalle 1.6.-31.7. Määräaikaisuuden perusteeksi on mainittu kesälomasijaisuudet. Koeajaksi on sovittu kesäkuu.

Työsopimuksessa on sovittu vähimmäistyöajasta, joka on 90 tuntia kolmiviikkoisjaksossa sekä kahvila-tarjoilijan työtehtävistä. Maijalla ei ole vastaavasta tehtävästä aiempaa työkokemusta. Siksi hänelle maksetaan matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluiden työehtosopimuksen tarkoittamaa harjoittelijan palkkaa 8,16 euroa tunnissa.

Kahvila on auki päivittäin klo 10.00-20.00 ja Maijan työvuorot sijoittuvat kaikkiin viikonpäiviin päivittäisen työajan vaihdellessa 4 ja 8 tunnin välillä. Jokaisella viikolla Maijalla on kaksi vapaapäivää. Kolmen viikon työvuorolistan mukaisesti hän tekee töitä aina vähintään 90 työtuntia.

Kesätyösuhde kestää kaksi kuukautta ja sen aikana Maijalle kertyy vuosilomalain mukainen oikeus vuosilomaan, joka on 2 päivää kuukaudessa. Työsuhteen päättymisen jälkeen työnantaja maksaa Maijalle lopputilin yhteydessä lomakorvauksen. Lisäksi hän antaa työtodistuksen, johon on työsuhteen keston ja työtehtävien lisäksi kirjattu Maijan pyynnöstä arvio hänen työtaidoistaan.

Maijan kesätyöajan tulot kunnon työsuhteessa:

Maijan kesätyöajan tulo yli 2500 €

Tuntipalkkaa 258 tunnilta (8,21 €/t):
2 118,18 euroa

Iltatyölisää 32 tunnilta (1,10 €/t):
35,20 euroa

Sunnuntaityökorvausta 24 tunnilta (8,21 €/t):
197,04 euroa

YHTEENSÄ:
2 350,42 euroa

Lomakorvausta (2 350,42 € * 9 %):
211,54 euroa

ANSIOT YHTEENSÄ:
2 561,96 euroa

Jos työehdot eivät ole kunnossa, ei palkkakaan kerry oikein

Liisa (nimi muutettu) on myös saanut kivalta tuntuvan kesätyöpaikan kahvilasta. Työhaastattelussa työnantaja lupaa, että tunteja on hyvin tarjolla, vähintään 37,5 tuntia viikossa kesä- ja heinäkuun ajan.

1. ongelma: Mistä tietää, onko työtunteja tarjolla?
Liisa allekirjoittaa työsopimuksen, jossa työsuhteen muoto on tarvittaessa työhön kutsuttava. Tapa on työnantajan mukaan normaali käytäntö yrityksessä. Se on myös syy, miksi työsopimuksessa ei ole merkitty vähimmäistyöaikaa.

2. ongelma: 10 euron tuntipalkka kuulostaa hyvälle, mutta onko se?
Liisan työtehtäviin kuuluu työsopimuksen mukaan kaikki kahvilan työtehtävät, mutta hänellä ei ole aiempaa kokemusta vastaavista tehtävistä. Siitä huolimatta työnantaja lupaa maksaa palkkaa 10 euroa tunnilta. Tarjottu palkka on lähes 2 euroa korkeampi kuin mitä matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluiden työehtosopimuksen mukainen vähimmäispalkka ja Liisa suostuu siihen ilomielin.

3. ongelma: Sovittuja työvuoroja perutaan vastoin työehtosopimusta
Kahvila on auki maanantaista sunnuntaihin klo 10.00-20.00. Kesäkuun ensimmäisellä täydellä viikolla Liisa kutsutaan töihin useasti ja hän tekee kolme 10 tunnin työvuoroa. Seuraavalle viikolle on sovittu työvuorot perjantaiksi, lauantaiksi ja sunnuntaiksi. Perjantaiaamuna työnantaja kuitenkin ilmoittaa, että huonosta säästä johtuen Liisan ei tarvitsekaan tulla töihin.

Lauantaina ja sunnuntaina aurinko paistaa taas ja Liisa työskentelee sovitusti. Sunnuntai-iltana hän kysyy työnantajaltaan seuraavan viikon työvuoroista. Työnantaja lupaa ilmoittaa ne maanantaina.

4. ongelma: Tarvittaessa töihin kutsuttava sopimus on odottelua
Soittoa ei maanantaina kuulu. Suomen kesä on yllätyksellinen ja seuraaviksi viikoiksi on luvattu kylmää ja sateista keliä. Se tarkoittaa, ettei kesäkahvilan terasseilla ei asiakastungosta ole odotettavissa. Liisan työnantaja ei soita Liisalle, eikä myöskään vastaa lähetettyihin viesteihin. Viikolle ei tule työvuoroja ja Liisa elää epätietoisuudessa koko viikon ajan ja viettää juhannuksen allapäin.

Juhannuksen jälkeisenä tiistaina puhelin soi. Työnantaja kertoo yhden työntekijöistä sairastuneen. Hän pyytää, että Liisaa töihin puolen tunnin kuluttua. Työvuoroja olisi myös koko loppuviikolle tarjolla.

5. ongelma: Joustamattomat työvuorosuunnittelut aiheuttavat vaikeuksia arjen ja työn yhteensovittamiseen
Liisa suostuu ja tekee loppuviikon kovaa tahtia töitä. Jokaisena päivänä 10 tuntia. Viikon päätteeksi sunnuntai-iltana hän kertoo työnantajalleen tarvitsevansa heinäkuussa viikonlopun vapaaksi päästäkseen ystävänsä häihin. Työnantajan mukaan kyseisenä viikonloppuna hän tarvitsee jokaisen työntekijän töihin. Liisa kertoo osallistuvansa häihin, mutta olevansa valmis työskentelemään kaikkina viikon muina päivinä. Työnantaja ilmoittaa jäävänsä miettimään asiaa.

6. ongelma: Työsuhteen keston puolivälissä töihin lakataan kutsumasta
Muutaman päivän kuluttua työnantaja maksaa Liisalle palkan kesäkuussa tehdyistä työtunneista. Liisan tarkistaessa palkkatositteensa hän huomaa, ettei kello 18 jälkeen tehdyistä tunneista tai sunnuntaina tehdystä työstä ole maksettu työehtosopimuksen mukaisia lisiä. Hän kysyy asiaa työnantajalta. Työnantaja sanoo, että lisät kuuluvat 10 euron tuntipalkkaan. Samassa puhelussa työnantaja toteaa, ettei hänellä ole enää tarjota työvuoroja loppukesäksi Liisalle.

Liisan kesätyöajan tulot puutteellisessa työsuhteessa:

Liisan kesätyöajan tulot 1100 €

Tuntipalkkaa 110 tunnilta (10 €/t):
1 100,00 euroa

ANSIOT YHTEENSÄ:
1100,00 euroa

Kävikö sinulle kuten Liisalle?

Liisa oli liittynyt PAMin jäseneksi jo aiemmin. Elokuussa Liisa on yhteydessä PAMiin ja saa kuulla, että työnantajan olisi pitänyt maksaa iltatyölisät ja sunnuntaityökorvaukset. Ne eivät työehtosopimuksen mukaan voi kuulua perustuntipalkan sisään.

Lisäksi hänelle olisi tullut maksaa ainakin palkka perutulta työvuorolta sekä lomakorvaus. PAM auttaa jäseniään puuttuvien palkkojen ja työsuhteessa ilmenneiden ongelmien ratkaisemisessa. PAM ottaa yhteyttä työnantajaan, joka maksaa puutteellisesti Liisalle maksetun palkan kesän ajalta.

Liisalle jälkikäteen maksetut palkkasaatavat

Puuttuvat palkat yli 400 €

Iltatyölisää 22 tunnilta (1,10 €/t):
24,20 euroa

Sunnuntaityökorvausta 20 tunnilta (10 €/t):
200,00 euroa

Palkka perutulta työvuorolta 10 tunnilta (10 €/t):
100,00 euroa

YHTEENSÄ:
324,20 euroa

Lomakorvausta (1 424,20 € * 9 %):
128,18 euroa

JÄLKIKÄTEEN SAATU ANSIO YHTEENSÄ:
452,38 euroa

Yllä olevan esimerkin luomisessa on haastateltu PAMin työaika- ja palkkausjärjestelmäasiantuntija Sirpa Leppäkangasta. Esimerkeissä esiintyvät summat ja luvut on laskettu matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluita koskevan työehtosopimuksen palkkamääräysten sekä oletetun työvuoroluettelon mukaisesti.

Huolehdi, että reilu palkkaus toteutuu

• Työehtosopimuksen alittavaa palkkaa ei voida maksaa kesätyöntekijälle.

• Tarkista aina tilipäivänä palkkatositteesta, että lisät ja muut maksut on maksettu oikein.

• Työvuoroluetteloon merkityiltä työvuoroilta on aina maksettava palkka.

Uusi alalla?

Oletko tulossa kesätöihin tai juuri aloittanut työskentelyn palvelualoilla? Tutustu sivuiltamme sinulle tärkeisiin tietoihin Uusi alalla -osiosta.

Juttu julkaistu ensimmäisen kerran 30.5.2018

Juttu päivitetty 25.3.2019.