Yhteistoiminta - 28.01.2021 klo 16.54

Kesko lopettaa kenkäketjunsa ja irtisanoo 130 työntekijää

Kuva: Kesko

Keskon yt-neuvottelut päättyivät tietoon kolmen kenkäketjun lopettamisesta vuoden loppuun mennessä. 130 työntekijää irtisanotaan.

Joulun alla alkaneet Keskon kenkäketjuihin liittyneet yhteistoimintaneuvottelut päättyivät torstaina. Päätökseksi tuli, että The Athlete’s Foot, Kookenkä ja Kenkäexpertti lopetetaan vuoden 2021 aikana. Se merkitsee, että 130 työntekijän työsuhde päättyy vuoden loppuun mennessä.

Tulos ei ole sellainen, jota pääluottamusmies Petri Järvinen etukäteen Keskolta toivoi. Hän on tuonut myös yt-neuvotteluissa esiin henkilökunnan toiveen siitä, että Kesko sijoittaisi työntekijät yhtiön sisällä muualle irtisanomisten sijasta. Uudelleen sijoittamisen tavasta on kuitenkin erimielisyyttä yhtiön sisällä.

”Nykyisessä käytännössä avoimia työpaikkoja ei oikeasti tarjota irtisanotuille vaan heidät laitetaan itse hakemaan niitä”, Järvinen kommentoi.

”Kesko teki viime kvartaalilla historiansa suurimman tuloksen. Suurelle yritykselle ei mikään näytä riittävän.”

Kenkäketjujen työntekijät ovat pääosin osa-aikaisia, eikä lopettamispäätös tule heille yllätyksenä:

”Henkilökunta on arvannut, että loppu kenkäkaupalle tulee”, Järvinen toteaa.

Hän pohtii, että kenkäkauppabisneksen lopettamisella Keskossa asiakkaat ajetaan aina vain enemmän verkkokauppoihin, mikä  vähentää työmahdollisuuksia.

Intersport-ketjuyksikön osalta työnantaja on luvannut ilmoittaa yt-neuvottelun tuloksen huomenna perjantaina.

The Athlete’s Foot -ketjun liiketoiminta on tarkoitus lopettaa kesän loppuun mennessä ja Kookenkä ja Kenkäexpertti -ketjujen liiketoiminta vuoden loppuun mennessä, ilmenee Keskon tiedotteesta.

Keskolla on 32 Kookenkä-myymälää, 7 Kenkäexpertti-myymälää ja 9 The Athlete’s Foot -myymälää.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle