Yhteistoiminta - 18.05.2020 klo 15.27

Keskon päivittäistavarakauppa teki alkuvuonna ennätystuloksen – siitä huolimatta 55 henkilöä uhkaa lopputili

Kuva: Linda Manner/ Lehtikuva

Kesko Oyj on aloittanut yt-neuvottelut, joiden seurauksena voi yhtiön alustavan arvion mukaan olla jopa 55 henkilön irtisanominen. PAMin keskolaisten ammattiosaston puheenjohtaja Petri Järvinen vaatii Keskolta irtisanomisten sijaan vastuullisuutta.

Kesko Oyj aloitti päivittäistavarapalvelujen 437 toimihenkilöä ja ylempää toimihenkilöä koskevat yt-neuvottelut 11.5. Yhtiön alustavan arvion mukaan 11.5. käynnistyneet yt-neuvottelut voivat johtaa enintään 55 henkilön työsuhteen päättymiseen.

PAMin keskolaisten ammattiosaston puheenjohtaja Petri Järvinen ihmettelee neuvottelujen syytä ja ajankohtaa, sillä Kesko kertoi huhtikuussa tehneensä tämän vuoden ensimmäisen kolmen kuukauden aikana ennätystuloksen.

”Maailman vastuullisimman kaupan alan yrityksen leimaa kantavan Keskon ilmoitus yt-neuvottelujen aloittamisesta osoittaa piittaamattomuutta henkilöstöstään kohtaan. Erityisen ikävältä yt-neuvottelujen aloittaminen tuntuu tilanteessa, jossa suuri osa henkilöstöstä on lomautettuna koronapandemian seurauksena”, toteaa Järvinen.

Yhtiössä aiemmin käytyjen yt-neuvottelujen seurauksena Keskon päivittäistavarakaupassa tehtiin vuoden alusta järjestelyjä, joihin sisältyi muuan muassa eri yksiköiden yhdistymisiä. Yhtiön tiedotteen mukaan niissä on havaittu kehitystarpeita, jotka ovat nyt käytävien yt-neuvottelujen taustalla.

Petri Järvinen ihmettelee yt-neuvottelujen syytä ja ajankohtaa.

Keskon mukaan henkilövähennysten lisäksi muita toimenpiteitä voivat olla erilaiset töiden järjestelyt, työtehtävien, toimintatapojen ja vastuualueiden olennaiset muutokset, työtehtävien lakkaamiset ja siirrot tehtävistä toiseen sekä osa-aikaistamiset ja työsopimustuntien vähentämiset.

Järvisen mukaan suurin osa yt-neuvottelujen piirissä olevista on myös lomautettuna. Kuluneen kevään aikana Kesko on lomauttanut yhteensä noin 2000 työntekijää.

”Irtisanomisten sijaan Keskon pitäisi näyttää vastuullisuutensa. Työntekijöiden irtisanomisen sijaan irtisanomisuhan alla olevat henkilöt tulisi sijoittaa konsernin muihin toimipisteisiin. Avoimia paikkoja on tälläkin hetkellä”, Järvinen sanoo.

Lisäksi Järvinen toivoo, että yhtiö keskittyisi liiketoiminnan kehittämiseen irtisanomisten sijasta.

”Työntekijäpuoli on joustanut paljon. Nyt olisi työnantajan vuoro osoittaa joustoa työtekijöitä kohtaan”, hän sanoo.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja ke-pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.