Työehtosopimusneuvottelut - 24.01.2020 klo 10.00

Kiinteistöpalvelualan työehtosopimusneuvotteluissa esillä muun muassa työaikalain muutoksiin liittyviä kysymyksiä

Kuva: Susanna Kekkonen.

Kiinteistöpalvelualan työntekijöitä koskevista työehdoista neuvoteltiin taas eilen. Neuvottelut jatkuvat ensi viikolla tiistaina ja torstaina.

PAMin ja Kiinteistötyönantajat ry:n välisissä neuvotteluissa on eilen käsitelty muun muassa uuden työaikalain kirjauksiin liittyviä kysymyksiä. PAM on eilisissä neuvotteluissa antanut tarkennettuja ehdotuksiaan alan ehtojen parantamiseen liittyen. Tavoitteena on, että uuden työehtosopimuksen määräyksissä huomioidaan uusi työaikalaki.

”Tiistaina 28.1. neuvotellaan uudelleen. Tuolloin molemmat osapuolet tuovat tarkennetut tekstiesityksensä neuvottelupöytään”, kommentoi PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo kiinteistöpalvelualan tilannetta.

Neuvottelujen tarkempia sisältöjä avataan mahdollisuuksien mukaan myöhemmin, kun neuvottelut etenevät.

Työehtosopimusneuvotteluissa pyritään rakentamaan yhteisymmärrystä neuvotteluosapuolten välillä monista osista koostuvasta kokonaisuudesta. Tämä tarkoittaa, että yksittäistä osista pystytään vahvistetusti sopimaan vasta kun koko kokonaisuus on kasassa. Kiinteistöpalvelualalla huomiota kiinnitetään tekstien selkeyttämiseen ja ymmärrettävyyteen. Tämä helpottaa määräyksien noudattamista alan yrityksissä.

PAMin hallitus on päättänyt tavoitteita neuvotteluihin liittyen. Koko neuvottelujen aikana sopimusalatoimikunnat ja PAMin hallitus käsittelevät neuvottelutilannetta ja neuvottelujen etenemistä.

Kiinteistöpalvelualan yleissitovan työehtosopimuksen voimassaolo päättyy ensi viikon perjantaina. Sopimuksettoman tilan aikana sovelletaan vanhan työehtosopimuksen määräyksiä siihen asti, kunnes uusi työehtosopimus on solmittu.

Jos haluat eroon kikystä, allekirjoita vetoomus ja ilmaise tukesi palvelualojen neuvotteluihin.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat