29.03.2016 klo 11.05

Kiky-sopimuksen soveltamisneuvottelut käyntiin tällä viikolla

Kiky-sopimukseen osallistumisesta päättäneessä PAMin hallituksen kokouksessa vieraili myös pääministeri Juha Sipilä (kesk.) ja sitä seurasi joukko toimittajia. Kuva: Lassi Kaaria

Kilpailukykysopimuksen soveltamisesta käytäviä neuvotteluja aloitetaan pamilaisilla aloilla perjantaina. Sopimuksen kohdista esimerkiksi työajan pidentäminen tulee olemaan kinkkinen ratkaistava.

PAM päätti puolisentoista viikkoa sitten lähteä sittenkin neuvottelemaan siitä, miten ns. kilpailukykysopimusta (kiky) voitaisiin soveltaa palvelualoilla. Tällä viikolla PAMin edustajat tapaavat ensimmäistä kertaa työnantajien edustajia: perjantaiksi on sovittu ensimmäiset tapaamiset Kaupan Liiton sekä Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan edustajien kanssa. Ensi viikolla ovat vuorossa Kiinteistötyönantajat ja Palvelualojen työnantajat PALTA.

– Näissä tapaamisissa käydään alustavaa keskustelua neuvottelujen pohjaksi ja katsotaan jatkon aikataulut, kertoo PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo.

Jäsenistöltä haetaan vielä esityksiä siitä, mitkä PAMin tarkemmat tavoitteet neuvotteluissa ovat. Tällä viikolla päättyy kysely ammattiosastoille ja luottamushenkilöille. Kunkin alan työntekijöistä koostuvat sopimusalatoimikunnat keskustelivat myös tilanteesta viime viikolla.

Yksi monimutkaisimmista kysymyksistä kiky-neuvotteluissa on työajan pidennys. Voi kuulostaa yksinkertaiselta pidentää vuosittaista työaikaa keskimäärin 24 tunnilla, kuten sopimus edellyttää, mutta totuus on toinen. Pamilaisilla aloilla työaikajärjestelmiä tai työaikamääräyksiä – esimerkiksi viikkotyöaikoja ja arkipyhämalleja – on lukuisia, joten yhtä patenttiratkaisua kaikille aloille tuskin löytyy. Lisäksi on kysymys osa-aikaisten tilanteesta.

Soveltamisneuvottelujen takaraja on toukokuun loppu. Silloin nähdään, onko tuloksia valmiina, ja jos on, vasta silloin PAMin hallitus lopullisesti päättää niistä.

Ennen kiky-neuvotteluja käydään vielä jo aiemmin alkaneita työehtosopimusneuvotteluja vartiointialalla keskiviikkona ja elokuvateatterialalla torstaina.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 4/2016, joka ilmestyy 1.4.

Lisätty työaikakohtaan sana työaikamääräyksiä klo 15.32.

Teksti: Tuomas Lehto

Puhelinpalvelu ma–pe