Artikkeli - 01.12.2016 klo 12.04

Kilpailukykysopimuksen vaikutukset kaupan alaan

PAM ja Kaupan liitto järjestivät syksyn aikana koulutuksia kilpailukykysopimuksen tuomista muutoksista. Koulutusten materiaalit löytyvät PAMin sivuilta.

Kilpailukykysopimus tuo mukanaan muutoksista työehtosopimuksiin vuoden 2017 alusta.

PAM on järjestänyt Kaupan liiton kanssa syksyllä ilmaisia infotilaisuuksia, joissa keskeiset muutokset on käyty läpi. Nyt koulutusten anti on katsottavissa netistä. Olemme tehneet kaupan keskeisistä muutoksista koulutusvideot, joissa käydään läpi mm. vuosivapaajärjestelmää sekä paikallista sopimista. Videot löytyvät täältä. Kyseisellä sivulla on muutenkin tarkempaa tietoa kilpailukykysopimuksen vaikutuksista kaupan alalle.

Lisäksi nettiin on ladattu vuosivapaakoulutuksen materiaalit. Ne on tarkoitettu luottamusmiesten ja ammattiosastojen käyttöön, ja ne löytyvät PAMPlus-sivuilta.

Muiden alojen koulutusvideot

Joulukuun aikana on luvassa vastaavat videoaineistot myös matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajanpalveluista, apteekista ja kiinteistöpalvelualalta.

Kilpailukykysopimuksen vaikutukset työehtosopimuksiin

PAMin sivuilta löytyy wiki-kortit kilpailukykysopimuksen mukanaan tuomista muutoksista eri työehtosopimuksiin. Kultakin alalta löytyy oma sivunsa, jossa on tarkemmin kerrottu, mitä muutoksia on tulossa.

Kilpailukykysopimus

Työmarkkinakeskusjärjestöt neuvottelivat kilpailukykysopimuksen keväällä 2016. Sen jälkeen ammattiliitot ja työnantajajärjestöt neuvottelivat sen soveltamisesta omiin työehtosopimuksiinsa. Kilpailukykysopimuksen mukaisia työehtosopimuksia tehtiin niin paljon, että sen piirissä on noin 90 %:a palkansaajista. Työehtosopimukset ovat vuoden pituisia ja ne tulevat voimaan entisen sopimuskauden päättyessä. Sopimuksilla ei saanut olla kustannusvaikutuksia eli esimerkiksi palkkoja ei nosteta.

Työmarkkinoiden keskusjärjestöjen kilpailukykysopimuksen tavoitteena on parantaa suomalaisen työn ja yritysten kilpailukykyä, lisätä talouskasvua ja luoda uusia työpaikkoja. Sopimus tukee samalla julkisen talouden sopeuttamista. Lisätietoa