Artikkeli - 01.04.2019 klo 14.02
Tasa-arvo

Kolumbian naiset vaativat tasa-arvoista yhteiskuntaa ja rauhansopimuksen noudattamista

PAMin puheenjohtaja Ann Selin puhui Kolumbian seminaarissa muun muassa  Suomen hyvinvointivaltion rakentamisesta, mikä toimi suurena inspiraation lähteenä kolumbialaisille. Kuva: Carolina Gonzalez.

PAMin puheenjohtaja Ann Selin puhui Kolumbian seminaarissa muun muassa Suomen hyvinvointivaltion rakentamisesta, mikä toimi suurena inspiraation lähteenä kolumbialaisille. Kuva: Carolina Gonzalez.

PAMin tuella järjestetyssä foorumissa mietittiin keinoja ammattiyhdistysnaisten osallistumiseen muun muassa rauhan vahvistamiseksi.

"Maat, joissa naisilla on tärkeä rooli yhteiskunnassa ovat kaikkein kestävimpiä taloudellisesta, sosiaalisesta ja ekologisesta näkökulmasta katsottuna. Ratkaisuja maailman ongelmiin ei löydetä ilman tasa-arvoa ja sitä, että kaikki sukupuolet osallistuvat päätöksentekoon", totesi PAMin puheenjohtaja Ann Selin Kolumbian pääkaupungissa Bogotássa viime viikonloppuna pidetyssä naisten foorumissa.

Yli sata naista ja muutama mies etsi viikonloppuna järjestetyssä seminaarissa keinoja ammattiyhdistysnaisten osallistumiseen rauhan ja inhimillisen kehityksen vahvistamiseen Kolumbiassa. Naisten osallistumista demokratian rakentamiseen käsittelevä seminaari järjestettiin PAMin ja Kolumbian kaupan alan liiton Uniónin aloitteesta. Suomen ammattiliitot ovat tukeneet Kolumbian rauhanneuvotteluja ja rauhansopimusta. PAM on tukenut Kolumbian palvelualojen liittoja vuodesta 2011 lähtien osana Suomen kehitysyhteistyötä Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASKin ja UNIn kanssa.

Osallistujien puheissa kuului vahvana pettymys presidentti Iván Duquen johtamaan hallitukseen, joka on hallinnut maata viime kesästä lähtien.

Oikeistokonservatiivinen Duque on avoimesti haastanut rauhansopimuksen, jonka edellinen presidentti sai pitkien neuvottelujen jälkeen aikaan vuonna 2016. Farc-sissijärjestön kanssa solmittu sopimus lopetti yli viisikymmentä vuotta kestäneen raa’an sisällissodan.

Koko maailma iloitsi, kun Kolumbia kirjoitti rauhansopimuksen, muistutti palvelualojen maailmanliiton UNIn pääsihteeri Christy Hoffman puheessaan. Erityisesti naiset kärsivät konfliktista ja heidän edustuksensa rauhanneuvotteluissa oli historiallisen korkea.

"Rauhansopimuksenne on yksi harvoista maailmassa, jossa naisten oikeudet ja sukupuolikysymykset on huomioitu kattavasti. Taistelkaa sopimuksen puolesta", Hoffman kehotti.

Väkivalta Kolumbiassa väheni huomattavasti rauhansopimuksen jälkeen, mutta tilanne on jälleen huonontunut.

Sissijärjestö ELN sotii Kolumbiassa edelleen. Puolisotilaalliset joukot sekä huume- ja muut rikollisjengit ovat vallanneet Farcin jättämiä alueita. Maitaan ja yhteisöjään puolustavat aktivistit ovat suuressa vaarassa. Tilastojen mukaan vuonna 2018 murhattiin 28 ay-johtajaa ja yli 150:tä uhkailtiin.

Puhelintyöntekijöistä koostuvan Utraclaro-liiton puheenjohtaja Yuli Higuera kertoi, että hänelle oli lähetetty toimistoon kukkakimppu, jossa oli tappouhkaus ja viesti: lapsesi tulevat maksamaan työsi seurauksista.

Higuera ja muut liittojohtajat painottivat, että PAMin ja kansainvälisen ay-liikkeen tuki on heille elintärkeää.

"Maailmanliitto UNI on antanut meille vahvuuden olla juoksematta pakoon", Higuera sanoi.

Väkivallan lopettamisen ja rauhan lisäksi kolumbialaiset liitot vaativat hallitusta vetämään pois ehdotuksensa niin kutsutusta kansallisesta kehittämisohjelmasta. Duquen esittämä ohjelma heikentäisi asiantuntijoiden mukaan merkittävästi työntekijöiden oikeuksia, työllistymistä ja mahdollisuutta neuvotella työehdoista.

Pankkityöntekijöiden liiton puheenjohtajan Sofia Espinozan mukaan ”kehittämisohjelma” on tehty puhtaasti yrityksiä varten eikä työntekijöiden näkökulmaa ole otettu huomioon lainkaan.

Espinoza ja kaupan liiton Uniónin puheenjohtaja Luz Marina Diaz eivät kuitenkaan nähneet tilannetta mahdottomana vaan kiittivät osallistujia ensimmäisen demokratiafoorumin onnistumisesta.

"Muutos on mahdollinen. Yhdessä me pystymme siihen."

Artikkelia päivitetty 2.4. kello 11.21. Lisätty PAMin puheenjohtajan Ann Selin kommentti sekä muokattu toista kappaletta.

Teksti: Josetta Nousjoki