Artikkeli - 16.04.2019 klo 08.40
EU

Komissaari Timmermans: Kohti järkevämpää sääntelyä ja työntekijöiden suojelua

Frans Timmermans. Kuva: Euroopan parlamentti / Fred Marvaux

Sääntely on ollut Suomenkin politiikassa päivän sana. Kysyimme paremmasta sääntelystä vastaavalta EU-komissaarilta Frans Timmermansilta neljä pointtia siitä, mikä paremmassa sääntelyssä olisi tärkeää EU-tasolla.

Parantaminen. Sääntelyn parantamisella halutaan varmistaa, että sääntely on parempaa, ei sitä, että sääntelyä välttämättä poistettaisiin kokonaan. Esimerkiksi ympäristösääntelyssä olemme kuunnelleet EU:n jäsenmaita siinä, että he eivät missään nimessä halua ympäristölle vähemmän sääntelyä, vaan että sääntelyä muutetaan järkevämmäksi.

Läpikäynti. Komissio on perustanut EU-maiden ja sidosryhmien kanssa REFIT-foorumin, jossa kokoonnutaan säännöllisesti pohtimaan EU-lainsäädännön parantamista. Foorumi voi esittää suosituksia, joissa huomioidaan kansalaisten ja sidosryhmien ehdotuksia esimerkiksi siitä, mitä lakeja tulisi tarkastella uudelleen.

Työsuojelu. Työelämän sääntely on luotu työntekijän turvaksi. EU-sääntelyllä voidaan varmistaa, että työnantaja ei voi määrätä työntekijää tehtäviin, jotka vaarantavat hänen terveytensä. Näin estetään epäterve kilpailu, jossa eri EU-maissa olisi erilaiset säännöt.

Turvallisuus. Monia vuosia joustavuudella oli positiivinen kaiku, mutta nuoruus ei kestä ikuisesti. Vanhemmiten ihmiset kaipaavat pysyvyyttä työsuhteisiin. Toivon, että seuraavalla toimikaudella toukokuun europarlamenttivaalien jälkeen yritetään parantaa muun muassa työsuhteiden laatua.

Europarlamenttivaalit järjestetään Suomessa 26.5.2019. Ennakkoäänestyspäivät ovat kotimaassa 15.–21.5. ja ulkomailla 15.–18.5.

Kuka?

Frans Timmermans on alankomaalainen työväenpuolueen poliitikko. Hän on toiminut vuodesta 2014 sääntelyn parantamisesta, toimielinten välisistä suhteista, oikeusvaltion periaatteista ja EU:n perusoikeuskirjasta vastaavana komissaarina Euroopan komissiossa.Timmermans on opiskellut muun muassa ranskan kieltä ja kirjallisuutta. Hän on naimisissa ja hänellä on neljä lasta. Hän on ehdolla seuraavan komission johtoon parlamentin Euroopan parlamentin sosialistien ja demokraattien ryhmän ehdokkaana. Ryhmää edustaa suomalaisista puolueista SDP.

Teksti: PAM