Jäsenyys - 13.09.2021 klo 09.00

Korona-aika on lisännyt digineuvoja Joni Aarnion työtä ja muuttanut työn sisältöä

Joni Aarniolla on vartin matka toimistolle, mutta näinkin digineuvoja voi töitään tehdä. Kuva: Milla von Konow

Digineuvoja Joni Aarnio on liiton uusi jäsen, jonka työnä on opastaa asiakkaita omatoimisuuteen tietokoneen ja muitten digitaalisten laitteiden käytössä.

Olen Joni Aarnio.

Asun Lohjalla.

Työskentelen digineuvojana Apuomena ry:ssä. Opastan etenkin ikäihmisiä ja muitakin tietokoneeseen ja älypuhelimeen liittyvissä arkipäivän ongelmissa, joskus harvemmin vaikka riistakameran käytössä. Teen töitä enimmäkseen etänä kotona.

Autan asiakastani yleisimmin puhelimitse, mutta joskus varaamme ajan toimistolle. En tee asioita asiakkaan puolesta – tavoitteeni on, että hän oppisi itsenäisesti ja omatoimisesti käyttämään laitettaan.

Korona-aika on kasvattanut verkkopalvelujen käyttöä. Se on siksi myös lisännyt digineuvojien työtä ja muuttanut sen sisältöä. Asiakkaat kysyvät nyt paljon esimerkiksi sitä, kuinka järjestää virtuaalinen kokous. Ei niinkään sitä, miten he saisivat lisää tilaa älypuhelimeensa, kun se on tukossa.

Neuvontatyössä tarvitaan kärsivällisyyttä ja taitoa puhua ymmärrettävästi. Itselläni digitaalisuus on hanskassa, toisin kuin asiakkailla yleensä. Olen lapsesta lähtien käyttänyt internetiä ja olen myös tietotekniikan tradenomi. 

Liityin Pamiin, koska mietimme työkaverini kanssa, että on fiksumpaa liittyä liittoon kuin vain jonnekin työttömyyskassaan.

Vapaa-aikani kuluu aika lailla tietotekniikan ympärillä, erinäisiä projekteja tehden. Jotkut ohjelmointikielet putoavat pois, toisia tulee tilalle. Siksi opiskelen jatkuvasti uutta.
 

Teksti: Marja Ikkala

Uusinta uutta

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Jäsenyys ja liittyminen 
Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat
030 100 600 klo 10-14

Jäsenten työsuhdeasiat
Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat
030 100 620 klo 10-14

Työttömyyskassa,
Unemployment benefit advice,
Arbetslöshetsskydd

020 690 211 klo 10-14

Frågor om medlemskapet, anslutning och anställning på svenska
Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.
030 100 640 klo 10-14

Membership services in English
Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits
030 100 630 klo 10-14

Employment advice in English
Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.
030 100 625  klo 10-14

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle