Työelämä - 13.07.2020 klo 09.23

Koronasta johtuvia rajoituksia puretaan lisää matkailu- ja ravintola-alalla

Kuva: GettyImages.

Rajoituksia matkailu- ja ravintola-alalla on purettu 13.7. alkaen. Ravitsemisliikkeiden aukioloa, anniskeluaikoja sekä asiakasmääriä koskevat rajoitukset päättyvät kokonaan. Lisäksi maahantulon rajoituksista luovutaan useiden uusien maiden kohdalla.

Tästä päivästä alkaen ravintoloiden aukioloaikaa ja asiakaspaikkamäärää ei enää rajoiteta tartuntatautilain nojalla ja alkoholijuomien anniskeluaika määräytyy alkoholilain mukaisesti. Vaikka aukiolo- ja anniskeluaikoja sekä asiakasmääriä koskevat rajoitukset päättyvät, säädetään valtioneuvoston asetuksessa muista voimaan jäävistä rajoituksista. Niiden tarkoitus on suojata henkilökuntaa ja asiakkaita koronavirustartunnoilta myös 13.7. jälkeen.

Ravitsemisliikkeiden kaikilla asiakkailla pitää edelleen olla oma istumapaikka. Lisäksi ravitsemisliikkeiden on jatkossakin annettava asiakkailleen toimintaohjeet tartuntataudin leviämistä estävistä toimintatavoista. Asiakkailla on oltava mahdollisuudet käsien pesuun ja ravitsemisliikkeen tilat ja pinnat on pidettävä puhtaina. Ravitsemisliike vastaa myös siitä, että riittävä etäisyys asiakkaiden välillä säilyy.

Suomeen saa nyt matkustaa 12 uudesta EU-maasta

Koronavirusepidemian vuoksi asetettuja matkustusrajoituksia lievennettiin jo kesäkuussa ja lisäksi 8.7.2020 maan hallitus ilmoitti uusien matkustusrajoitusten höllentämisestä. Uuden päätöksen mukaan Suomeen saa matkustaa 12 uudesta EU-maasta. Jo aiemmin Suomi on luopunut sisärajavalvonnasta Norjan, Tanskan, Islannin, Viron, Latvian ja Liettuan liikenteessä sekä huvialusliikenteessä. Löydät tarkat tiedot valtioneuvoston verkkosivuilta

Elokuun alusta alkaen yli 500 henkilön sisä- ja ulkotilaisuudet tullaan sallimaan, mutta tilaisuuksien järjestäjien on noudatettava viranomaisten antamia ohjeita.

PAMin verkkosivuilta löydät lisätietoa muun muassa koronan vaikutuksista työsuhteeseesi.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat