Palkka - 02.05.2019 klo 11.12

Kosmetologi voitti valtion oikeudessa: Työnantajan lupaama äitiysvapaan palkka täytyi maksaa palkkaturvasta

Kosmetologi sai palkkasaatavansa käräjäoikeuden tuomiolla. Kuvan henkilöt eivät liity tapaukseen. Kuva: Gettyimages

Oikeus asettui pamilaisen kosmetologin puolelle tapauksessa, jossa Uudenmaan ELY-keskus jätti maksamatta palkkaturvana äitiysvapaa-ajan palkkoja. Työnantaja oli sopinut maksavansa ne ennen kuin yritys kaatui konkurssiin.

Helsingin käräjäoikeus tuomitsi huhtikuussa valtion, tarkemmin sanoen valtiota edustaneen Uudenmaan ELY-keskuksen, maksamaan kosmetologille puuttuvia palkkasaatavia palkkaturvana. Korvauksia kertyy yhteensä runsaat 5000 euroa, ja valtion on maksettava myös työntekijän oikeudenkäyntikulut.

Kyse oli PAMin avulla oikeuteen viedystä tapauksesta, jossa työntekijä ja työnantaja olivat sopineet äitiysvapaa-ajan palkasta työehtosopimusta paremmin, mutta yritys kaatui matkan varrella konkurssiin.

Tapauksessa työntekijä ja työnantaja olivat sopineet, että Kela maksaa äitiyspäivärahan kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta työnantajalle ja tämä maksaa sitten keskimääräistä kuukausipalkkaa työntekijälle. Tapausta koskenut hiusalan tes velvoittaa maksamaan vain äitiyspäivärahan ja peruspalkan välisen erotuksen. Työnantaja jätti suurimman osan äitiysvapaan palkasta lopulta maksamatta maksukyvyttömyyden takia, ja työsuhde irtisanottiin tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä. Yritys ajautui konkurssiin. Näin asia siirtyi valtion ja palkkaturvan käsiin.

ELY-keskuksen mielestä kiistan kohteena olleisiin saataviin ei kuulunut soveltaa palkkaturvaa, ja he olivat siis toimineet oikein. He vetosivat myös siihen, että hiusalan tessin mukaan äitiysvapaan palkka voidaan periä takaisin, jos työntekijä ei palaa työhön.

Käräjäoikeus oli toista mieltä. Sen mukaan työehtosopimuksen määräys ei ole voinut olla esteenä palkkaturvasuoritukselle, koska osapuolet ovat sopineet asiasta tessin minimitasoa paremmin. Työntekijä oli myös ryhtynyt riittäviin toimenpiteisiin saadakseen palkkaturvasta koko hänelle kuuluvan summan.

Päätöksestä ei ole valitettu, ja se on nyt jo lainvoimainen, eli tuomio jää lopulliseksi.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.