Artikkeli - 22.11.2019 klo 08.30
Koulutus

Kouluttaja Terhi Mehiläinen rohkaisee ottamaan asioita puheeksi: "Sano se ääneen"

Terhi Meriläisen mukaan kuka tahansa voi kehittyä hyväksi ja vaikuttavaksi viestijäksi. Kuva: Annina Mannila

PAMin Viesti! -koulutus on yksi monista PAMin tarjoamista koulutuksista ensi vuodelle.

”Ei voi tulla kuulluksi, jos ei uskalla ottaa asiaa puheeksi”, selvittää viestinnän ja puheen kouluttaja Terhi Meriläinen.

Kuulluksi tuleminen edellyttää rohkeutta.

”On tietysti mahdollista pyrkiä vaikuttamaan palautekanavienkin kautta, mutta tehokkainta on avata suunsa”, Meriläinen ohjeistaa ja kehottaa valmistautumaan tulevaan varsinkin, jos asia on vaikea tai herkkä.

”Hahmottele pointtisi ja sille pari keskeisintä perustelua. Jos mahdollista, käy keskustelu rauhallisessa tilassa ja sille varattuna aikana. Tällöin kuulija ei voi vedota kiireeseen.”

Meriläisen mukaan viestintä epäonnistuu usein siksi, ettei sanomaa ole viestitty oikeaan aikaan tai oikeassa kanavassa – tai viestintää ei ole ollut lainkaan.

”Meillä on kaikilla kokemuksia siitä, kun viestintä epäonnistuu”, hän tietää.

”Epäselvästi viestitty on usein myös epäselvästi ajateltu. Jos saa itsensä kiinni siitä, että asia tuli sanotuksi sekavasti, on hyvä kysyä, mikä jäi epäselväksi tai miten keskustelukumppani viestin ymmärsi”.

Meriläinen muistuttaa, että esimerkiksi informoitavaksi tarkoitettu viesti harvoin tulee kaikkien vastaanottajien osalta noteeratuksi yhdellä kertaa.

”Hyvää viestintää onkin toistaa viestiään eri tavoin, eri näkökulmin ja eri tarinoin - kärsivällisesti ja ystävällisesti.”

Taitoja kehittämällä paremmaksi viestijäksi

Paitsi uskallusta sanoa, hyvässä vuorovaikutuksessa tärkeää on myös kuuntelutaito, Meriläinen painottaa.

”Oleellista on halu ymmärtää toista, etsiä hänen kanssaan yhteistä aluetta, vaikka lähtökohtaisesti olisikin eri mieltä.”

Kuka tahansa voi kehittyä hyväksi ja vaikuttavaksi viestijäksi ja vuorovaikuttajaksi, vakuuttaa Meriläinen.

”Puhumisen, kuuntelemisen tai kirjoittamisen taidot eivät ole syntymälahjana saatuja, vaan taitoja, joita voi kehittää ja opetella. Näihin teemoihin paneudumme keväällä 2020 PAMin Viesti!-koulutuskokonaisuudessa, jonka osioihin kannustan tulemaan mukaan, vaikkei aiempaa kokemusta oman viestinnän kehittämisestä olisikaan. Viestintä on siitä hieno asia, että viestimällä itse hyvin, voi saada myös muut viestimään paremmin.”

Oletko työpaikkasi luottamushenkilö, ammattiosaston tehtävänhaltija, (esim. puheenjohtaja, sihteeri tai hallituksen jäsen), nuorisovaliokunnan jäsen, PAMin valtuuston jäsen tai mukana PAMin osoittamissa toimikunnissa? Hae mukaan PAMin Viesti! -koulutukseen tästä

Tutustu vuoden 2020 jäsenkoulutuksiin

PAMin jäsenenä käytössäsi ovat omalla alueellasi tapahtuvat koulutukset, verkkokoulutukset sekä TSL:n ja KSL:n opintotarjonta. Luottamusmiehiä ja työsuojeluvaltuutettuja koulutetaan tehtäviinsä peruskursseilla, jatkokursseilla ja erilaisissa täydennyskoulutuksissa. Järjestämme koulutusta myös esimiehille.

Ei ole väliä, oletko uusi tai vanha pamilainen, juniori tai seniori, noviisi tai konkari – olet aina tervetullut PAMin koulutukseen!

Tutustu ensi vuoden koulutuksiin täältä

Teksti: Satu Ahonen