Tutkimus - 06.02.2020 klo 09.00

Krista Hattuselle junamatkat tulivat ilmaisiksi – kävelyn osuus työmatkoilla kasvoi

Krista Hattunen aikoo jatkossakin viihtyä kahvilatyössään Tikkurilan asemalla. Kuva: Eeva Anundi

Oli se onnenpotku, kun junamatkat tulivat tämän vuoden alusta ilmaisiksi. Krista Hattuselle työsuhde-etu lisäsi kuntokävelyä työmatkoilla.

Aamuvuoro on ohi. Krista Hattunen nousee Tikkurilasta K-paikallisjunaan ja laittaa kuulokkeet korviin. Hän viettää 10 minuutin junamatkat töiden jälkeen tyypillisesti juuri näin, musiikkia kuunnellen. Ikkunasta vilahtavat Vantaan pelto- ja metsämaisemat.

”Musiikki saa stressin pois ja kropan rauhalliseen tilaan. Se auttaa purkamaan adrenaliinin, jos on ollut kiireinen päivä”, kahvilatyötä Robert´s Coffeessa tekevä Krista Hattunen perustelee.

Krista Hattunen kuuntelee musiikkia ja puhuu puhelimeen työmatkoillaan. Kuva: Eeva Anundi
Työnantaja Avecra on tämän vuoden alusta tarjonnut työntekijöille junamatkat ilmaiseksi. Avecra on VR:n tytäryhtiö, joka vastaa junien ja asemien ravintoloista ja kahviloista.

Hattunen kuuluu niihin onnekkaisiin, jotka voivat hyödyntää edun päivittäisillä työmatkoillaan eikä vain vapaa-ajan huvimatkoilla.

”En enää osta sitä noin 60 euron kuukausittaista kausilippua”, Hattunen kiittelee. Se on iso säästö 28-vuotiaalle sinkulle.

Ilmaiset junamatkat kannustivat Hattusta tekemään kuntoa kohottavan päätöksen. Nyt kun kausilippu jää ostamatta, hän kävelee loppumatkan Korson juna-asemalta kotiin sen sijaan, että ajaisi entiseen tapaan bussilla. Kävelyyn menee 20 minuuttia.

”Otan sen hyötyliikuntana. Vain jos sataa, menen bussilla”, hän kertoo tammikuun lopussa.

Säät voivat siis vaikuttaa kulkutavan valintaan, mutta Hattuselle paljon säätä tärkeämpää on se, että kotimatka sujuu iltavuoron jälkeen turvallisesti.

”Kaikennäköistä kävelijää sattuu vastaan.”

PAMin viimesyksyisen työmatka-aiheisen kyselyn mukaan keliolosuhteet ovat yleisin tekijä, joka aiheuttaa pamilaisille turvattomuutta työmatkoilla.  Seuraavaksi tuli turvaton vuorokaudenaika ja kolmantena muut liikkujat.

PAMin työmatkakysely: Turvattomuuden aiheuttajat työmatkalla (mahdollisuus valita useampia asioita).

Jos Hattunen tulee iltavuorosta junalla kotiin, hän puhuu puhelimessa, kuten neuvottiin tekemään hänen käymällään  itsepuolustuskurssilla.

”Soitan usein vanhemmille tai muille ja kysyn kuulumiset.  Se tuntuu turvalliselta", Krista Hattunen sanoo.

Krista Hattunen jakaa koiransa, amerikanakita Aran, ulkoilutusvuoroja veljensä kanssa. Kuva: Eeva Anundi

Hattunen asuu isoveljensä kanssa punatiilisessä omakotitalossa, joka on heidän lapsuudenkotinsa. Vanhemmat muuttivat asumaan Lappiin. Työmatkalaista on kotona vastassa koira nimeltään Ara. Sen iso valkoinen pää työntyy esiin heti ulko-oven aukeamisen jälkeen.

Veljen kanssa asumisessa on iloa paitsi koiran ulkoilutusvuoroja jakaessa myös myöhäisissä työmatkoissa. Krista Hattunen ottaa mielellään vastaan autokyydin työpaikaltaan Tikkurilasta kotiin Korsoon, jos veli sellaista tarjoaa  sisarensa iltavuoron jälkeen.

Henkilöstöetuna ilmaiset junaliput

Avecran työntekijät ovat tästä vuodesta lähtien saaneet junamatkat ilmaisiksi aiemman 25 prosentin alennuksen sijaan.  Osa henkilöstöstä pystyy hyödyntämään työsuhde-etuaan työmatkoillaan. Junien ja asemien ravintolapalveluita hoitava Avecra on nykyään kokonaan VR:n omistama tytäryhtiö.

"Henkilöstön edut halutaan pikkuhiljaa yhtenäistää", VR:n palvelujohtaja ja Avecran toimitusjohtaja Piia Tyynilä perustelee. Kioskien, kahviloiden,ravintoloiden, ravintolavaunujen sekä Avecran varastojen työntekijät tulivat nyt samalle viivalle esimerkiksi konduktöörien kanssa, joilla junamatkat ovat jo olleet ilmaiset.

Paikkalipuista henkilökunnalle annetaan alennusta.

Teksti: Marja Ikkala

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.