Uutinen - 24.10.2018 klo 11.48
Työtaistelu

Kumipyörillä liikkuva lakkovahtirinki kiertää Kaakkois-Suomea

Lakkovahdit Jukka Kärnä, Ville Toivari, Marko Kauko ja Joni Laurikainen aamun kierroksellaan. Kuva: Arttu Muukkonen

Keskiviikkoyöllä alkoi koko vartiointialaa koskeva lakko. Lappeenrannassa ja Imatralla lakkovahdit liikkuvat autolla. He ajavat yhdessä kohteesta toiseen kertomassa taustat työtaistelulle.

Fordissa on neljä miestä, kaikilla on yllään lakkoliivit PAMin tunnuksin. Toisensa hyvin tuntevat miehet tekevät lakkovahdin hommia harvemmin nähdyllä tavalla, autolla kiertäen. Keskiviikkona klo 10:n aikaan lakkovahdit ovat ehtineet IsoKristiinan kauppakeskukseen Lappeenrannassa.

”Lakonalaista työtä täällä tehdään, mutta hyvä puoli on, ettei vartijoiden toimesta ”, 4T Turva Oy:n pääluottamusmies Ville Toivari sanoo.

Jo etukäteen tiedettiin, että vartiointia pyritään tekemään eri kohteissa esimerkiksi esimiesvoimin, mutta mukavaa on ollut nähdä, että myös ammattiliittoon kuulumattomia vartijoita on osallistunut lakkoon. Lakkovahdit eivät pidä siitä, jos siivous- ja kiinteistöalan firmat tekevät vartiointialan työtehtäviä lakkopäivänä.
”Emme me ketään pois revi, jos tapaamme työssä vartijan. Annamme kuitenkin infon siitä, mistä tässä lakossa on kysymys”, Toivari linjaa.

Päivä on aurinkoinen. Hyvä päivä olla lakossa, he vitsailevat. Aamun kierros aloitettiin Lappeenrannan Prismasta ja Fazer Makeisista, ja matka jatkuu seuraavaksi sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteisiin ja siitä Imatralle. Kohteita on kymmeniä. ”Lakko kestää kolme päivää, ja lakkovahtirinkimme on liikkeellä jokaisena päivänä”, Toivari kertoo.

Toivarin kyydissä ovat saman 4T Turvan päätyösuojeluvaltuutettu Joni Laurikainen, varatyösuojeluvaltuutettu Jukka Kärnä sekä lisäksi Prevent 360 Turvallisuuspalveluiden pääluottamusmies Marko Kauko. Iltapäivällä porukkaan liittyy mukaan Lappeenrannan Securitaksen yksikön alueluottamusmies Jani Kaukinen.

Vartiointialan lakolla on tarkoitus saada työehtosopimus aikaiseksi. Toivarin mielestä vartijat ovat saaneet odottaa sopimusta jo liian kauan, vapusta asti. Vartijat haluavat kohdentaa korotuksia kokeneisiin työntekijöihin, työnantajaliitto Palta on toista mieltä.

”Työnantajaliitto Paltan kommentointi, että PAMille ei riitä sama kuin miljoonille muille suomalaisille palkansaajille, on myös asia, mitä en voi ymmärtää. Mielestäni pitkittyneen tilanteen takia ei puhuta enää siitä, mitä PAM haluaa, vaan siitä, mitä me 8500 turvallisuusalan ammattilaista todella haluamme. Me vartijat haluamme saada arvostusta työllemme, jossa turvaamme ihmisten arkea ympäri vuorokauden – vuoden jokaisena päivänä”, Toivari sanoo.

Vähän reilun kymmenen euron tuntipalkka monimuotoista ammattitaitoa vaativista tehtävistä on hänen mielestään yksinkertaisesti liian vähän, vuorolisät ovat pienet.

”Palkka ei enää vastaa sitä työtä, jota kentällä aidosti nykyaikana tehdään.”

Kiertävä lakkovartiointi kuulostaa uudelta keksinnöstä, mutta sitä on nähty alalla aiemminkin. Marko Kauko kertoo, että autolla liikkuvasta lakkovahtiringistä on takavuosina hyviä kokemuksia ainakin Lahden ja Helsingin seudulta.

”Kiertävällä ringillä saa enemmän näkyvyyttä kuin jos joku yksinään töröttäisi lakkovahtina ovella.”

Alan työkohteet ovat hajallaan. Vuorossa on tyypillisesti yksi vartija kerrallaan. Tämä merkitsee, että lakkotilanteessa vartijoista ei saa isoja lakkovahtiporukoita työpisteiden eteen.

Kaukon aiemman kokemuksen mukaan kiertävä lakkovahtirinki tavoittaa paremmin ne vartijat, jotka ovat jääneet töihin. Heille pystyy kertomaan miksi ollaan lakossa.

”Täällä Lappeenrannassa näköjään kyllä tiedetään, mikä on homman nimi.”

Lisätietoja vartiointialan lakosta täältä.

Vartijoiden lakko

Kolmen vuorokauden pituisella vartijoiden lakolla tavoitellaan työehtosopimuksen aikaansaamista, eikä lakko liity maan hallituksen suunnittelemaan irtisanomislakiin.
Lakko alkoi keksiviikkona puoliltaöin ja päättyy perjantaina vuorokauden vaihtuessa.
Lakko kohdistuu kaikkeen vartiointialan työehtosopimuksen mukaiseen työhön, pois lukien hätätyö ja poikkeusluvan saaneet työt.
Lakon piirissä on noin 8500 työntekijää, jotka työskentelevät muun muassa vartijoina, turvatarkastajina, vahtimestareina ja arvokuljettajina.

Teksti: Marja Ikkala