Tutkimus - 05.02.2019 klo 13.21

Kysely kertoo palvelualoilta huolestuttavaa tietoa: ansiokehitys jumissa ja kokoaikatyö ei riitä toimeentulon varmistamiseksi

Palvelualojen ammattiliitto PAMin tuoreen suhdannebarometrin mukaan palvelualojen työntekijöiden ansiokehitys on pysähtynyt. Suhdannebarometrissa tiedusteltiin ensimmäistä kertaa myös vastaajien toissijaisia tulonlähteitä.

Vain 7,8 prosenttia PAMin kyselyyn vastanneista kertoi oman taloudellisen tilanteensa parantuneen edellisen kolmen kuukauden aikana. Osuus on alin sitten PAMin ensimmäisen suhdannebarometrin syksyllä 2014. Niiden vastaajien osuus, joiden taloustilanne on heikentynyt, on kuitenkin yhtä lailla poikkeuksellisen alhainen.

”Palvelualojen työntekijöiden tulokehitys vaikuttaa siis pääosin jämähtäneen paikoilleen”, huomauttaa PAMin ekonomisti Olli Toivanen.

Erityisen heikkoa oman talouden kehitys on ollut kiinteistöpalvelualalla, jonka vastaajista vain 4,2 prosenttia kertoi taloustilanteensa parantuneen. Hieman positiivisempaa kehitystä nähtiin matkailu- ja ravintola-alalla, jonka vastaajista 9,7 prosenttia kertoi paremmasta taloustilanteesta.

Vastaajien tulevaisuudenusko on yhtä lailla koetuksella. Vain 12,8 prosenttia vastaajista arveli taloustilanteensa paranevan tulevan vuoden aikana. Alempi osuus on mitattu edellisen kerran vuoden 2016 viimeisessä suhdannebarometrissa.

”Eniten on kasvanut niiden vastaajien osuus, jotka kertovat taloustilanteensa säilyneen entisellään ja uskovat sen säilyvän samanlaisena myös jatkossa. Uutisointi talouskasvun hidastumisesta vaikuttaa varmasti myös osaltaan vastaajien näkemykseen oman toimeentulon kehityksestä”, Toivanen toteaa.

Yksi kokoaikatyö ei riitä kaikille

PAM tiedusteli vastaajilta ensimmäistä kertaa myös toissijaisia tulonlähteitä. Näistä selkeästi yleisin oli kirpputori- ja internetmyynti, josta oli edellisen kolmen kuukauden aikana saanut tuloja joka seitsemäs (14,6 %) vastanneista. Asumistukea vastaanotti 6,9 prosenttia vastaajista. Lisäksi 6,4 prosenttia vastaajista kertoi hankkivansa tuloja toisesta työsuhteesta.

Vastaukset osoittivat, ettei kokoaikatyöstäkään saatu palkka riitä takaamaan kotitalouden toimeentuloa. Yli 5 prosentilla kokoaikaisesti työskennelleistä olikin toinen työsuhde. Asumistukea tarvitsi puolestaan 4,2 prosenttia kokoaikaisesti työskentelevien perheistä.

”Vastaukset heijastavat palvelualojen matalaa palkkatasoa. Lähtökohtaisesti kokoaikatyöstä saadun palkan tulisi riittää elämiseen ilman muita tulonlähteitä. Asumistuki on toki perhekohtainen etuus, jolloin myös puolison tulot vaikuttavat”, Toivanen toteaa.

Toissijaiset tulonlähteet olivat odotetusti yleisempiä osa-aikaisesti sekä nollatuntisopimuksella työskentelevillä. Heistä lähes 12 prosenttia kertoi kotitaloutensa saaneen tuloja asumistuesta edellisen kolmen kuukauden aikana.

Tiedot perustuvat PAMin teettämään kyselyyn, joka toteutettiin 7.–20.1.2019. Kyselyyn vastasi 376 PAMin jäsentä. PAM julkaisee suhdannebarometrin vuosineljänneksittäin. Uutena kysymyksenä tiedusteltiin vastaajien toissijaisia tulonlähteitä kuten erilaisia sosiaalietuuksia, toista työsuhdetta, alustatyötä, asunnon vuokrausta sekä kirpputori- ja internetin markkinapaikoilla myyntiä.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.