Uutinen - 08.10.2015 klo 11.45

Lahtelaiskahvion irtisanomistapaus PAMin hallituksen käsittelyyn

Myös PAMin hallitus miettii toimenpiteitä tapauksessa, jossa yrittäjä siirteli lahtelaisen kahvion omistusta ja irtisanoi työntekijän. Tapaus oltiin jo ennestään viemässä oikeuteen.

PAMin hallitus käsittelee lokakuun kokouksessaan mahdollisia toimenpiteitä Lahden seudulla toimivan yrityksen tapauksessa. Pam-lehti uutisoi aiemmin tapauksesta, jossa Lahden keskustassa toimineen kahvion työntekijä irtisanottiin sillä perusteella, että töitä ei ole, koska kahvion toiminta lakkaa. Todellisuudessa se jatkui – saman yrittäjän toisen yrityksen nimissä. Työntekijä kokee, että häntä kohdeltiin asiattomasti ja yritettiin savustaa ulos.

PAM on viemässä tapauksen oikeuteen. PAMin johtoryhmä päätti tällä viikolla, että liiton hallituksen kokouksen asialistalle lisätään mahdollisten muiden toimenpiteiden käsittely seuraavassa kokouksessa 20.10. Aiemmin tällaisiin toimenpiteisiin on voinut kuulua esimerkiksi hakusaarto, jolloin jäseniä pyydetään olemaan hakematta töihin kyseiseen yritykseen ja työvoimaviranomaisia pyydetään olemaan välittämättä työntekijöitä sinne. Kokouksen asialistalla mahdollisia toimenpiteitä ei ole etukäteen määritelty.

Sittemmin lopulta suljettua kahviota pyöritti Härmän SnackPoint, välillä myös saman yrittäjän toinen firma Lahden SnackPoint. Yrittäjä on arvostellut PAMin toimintaa joustamattomaksi. Hän viestitti Pam-lehdelle toivovansa, että tapaus selvitetään oikeudessa ja että työntekijän näkemys tapauksesta on tämän oma. Härmän SnackPoint toimittaa muun muassa täytettyjä leipiä ja salaatteja S- ja K-ryhmien sekä Suomen Lähikaupan kauppoihin, ja kahviossa myytiin sen tuotteita.

Teksti: Tuomas Lehto