27.03.2014 klo 13.25

Lakialoite osa-aikaisuuksien perustelemisesta eduskunnassa

(Pam-lehti/politiikka) Eduskunta käsittelee torstaina kahta lakialoitetta, joiden mukaan osa-aikatyölle pitäisi vaatia perusteet samaan tapaan kuin määräaikaisuuksille nyt jo vaaditaan. PAMissa aloite toivotetaan tervetulleeksi.

(Pam-lehti/politiikka) Eduskunta käsittelee torstain istunnossaan kahta lakialoitetta, joiden mukaan osa-aikatyölle pitäisi vaatia perusteet samaan tapaan kuin määräaikaisuuksille nyt jo vaaditaan. Kansanedustajat Jukka Kärnä (sd.) ja Jari Myllykoski (vas.) jättivät helmikuun lopussa aiheesta samansisältöiset lakialoitteet, joiden on nyt määrä tulla lähetekeskusteluun.

Aloitteiden mukaan työnantaja voisi järjestää työn osa-aikaiseksi vain perustellusta, töiden järjestelyyn liittyvästä syystä. Kansanedustajat perustelevat tätä sillä, että työntekijöillä tulisi olla oikeus tulla toimeen tekemällään työllä ja mahdollisuus suunnitella elämäänsä.

"Nykyään laki ei vaadi osa-aikatyön käytölle perusteita, mikä on kummallista", PAMin työaika- ja palkkausjärjestelmäasiantuntija Sirpa Leppäkangas toteaa. "Esimerkiksi vähittäiskaupan alalla on tyypillistä, että 80 prosenttia työntekijöistä on osa-aikaisia. Jo arkikokemus sanoo, että ainakin osa tästä työstä olisi mahdollista järjestää kokoaikaiseksi. Jos ei löydy tahtoa korjata tilannetta vapaaehtoisesti, on asia korjattava lainsäädännöllä”, hän lisää.

"Osa-aikatyö on monelle myös hyvä mahdollisuus yhdistää työ muun elämän tarpeisiin, mutta valitettavan monen kohdalla osa-aikaisuus on vastentahtoista", Leppäkangas painottaa.

Aloitteilla on vielä pitkä matka laiksi. Eduskunta lähettänee ne ensin valiokuntakäsittelyyn, ja yksittäisten kansanedustajien aloitteita hyväksytään lopulta laeiksi melko harvoin.

Helmikuun alussa PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo esitti myös lakimuutosta, että työtä voitaisiin teettää osa-aikaisesti ainoastaan työn järjestelyyn liittyvästä perustellusta syystä tai työntekijän omasta pyynnöstä. Hän totesi, että nyt monien osa-aikaisten toimeentuloa joudutaan paikkaamaan sosiaaliturvalla.

Tuomas Lehto

Osa-aikaisten asemaa koskevista uudistushankkeista laajemmin ensi viikolla Pam-lehdessä ja verkkosivuillamme.

Teksti: Tuomas Lehto

Puhelinpalvelu ma–pe