09.06.2014 klo 08.20

Lakkoilu jatkuu pikaruokajätin saksalaisissa ravintoloissa

Lukittunut neuvottelutilanne ja sitkeät lakot jatkuvat saksalaisessa Autogrill-pikaravintolaketjussa. Yhtiön johto kieltäytyy liittymästä työntekijöiden vaatimaan työehtosopimukseen.

Työntekijät vaativat myös siirtymistä Saksaan tulossa olevaan 8,50 euron vähimmäistuntipalkkaan. Nyt Autogrillin alkupalkat ovat läntisissä osavaltioissa 8 euroa ja itäisissä 7,50 euron tunnilta.

Pyhä- tai ylityökorvauksia maksetaan niukasti, samoin joulu- ja lomarahoja, sanoo ammattiliitto NGG:n neuvotteluvastaava Wilfried Maxim. Palkkoja ei ole korotettu kymmenen vuoteen, hän kertoo.

Liitto neuvotteli turhaan viisi kierrosta Autogrillin johdon kanssa ja järjesti kymmenen varoituslakkoa Baijerin ja Thüringenin osavaltioissa. Liiton jäsenet äänestivät tilanteesta ja 98 prosenttia tuki lakkojen jatkamista.

Kesäkuun 14. päivä on jälleen lakko- ja solidaarisuuspäivä. Silloin työntekijät ovat lakossa ja toivovat solidaarisuuden osoituksia kamppailulleen. Autogrill työllistää Saksassa 1 500 ihmistä 36 toimipisteessään. Tilanne on herättänyt laajaa kansainvälistä huomiota, sillä Autogrill on ympäri maailmaa levittäytynyt lähinnä pikaruokaan ja tullivapaaseen myyntiin keskittyvä konserni.

Benettonin perheen 50,1 -prosenttisesti omistaman konsernin päämaja on Milanossa Italiassa. Se toimii 30 maassa ja konsernin liikevaihto on yli neljä miljardia euroa. Sillä on yli 4 500 ravintolaa ja myymälää sekä 55 000 työntekijää. Autogrill toimii 250 eri brändin nimellä. Yhtiö määrittelee itsensä matkalla olevien johtavaksi ruoan ja juomien tarjoajaksi maailmassa.

Autogrill omistaa Helsingin lentoaseman tax-free -myymälöitä tämän vuoden maaliskuusta hoitavan World Duty Free Groupin. Sen sopimus on voimassa vuoteen 2024.

Heikki Jokinen

Kootut lakkouutiset NGG-liiton sivuilla saksaksi

Deutsche Welle tv-kanavan uutinen lakosta englanniksi

Puhelinpalvelu ma–pe