Työehtosopimusneuvottelut - 01.03.2022 klo 10.55

Lassila & Tikanojan työntekijät marssivat ulos Elisan päätoimipisteellä

Lassila & Tikanoja Siivous Oy:n työntekijöitä ulosmarssin aikana Helsingissä.

Kyse on ensimmäisestä ulosmarssista kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksen päättymisen jälkeen. Työntekijät osoittivat ulosmarssilla tukensa neuvotteluiden jatkamisen ja parempien työehtojen puolesta.

Lassila & Tikanoja Siivous Oy:n työntekijät toteuttivat ulosmarssin tiistaina Elisan päätoimipisteellä Helsingissä. Ulosmarssilla työntekijät halusivat osoittaa tukensa kiinteistöpalvelualan työehtosopimusneuvotteluiden jatkamisen puolesta. Neuvottelut PAMin ja Kiinteistötyönantajat ry:n välillä päättyivät eilen tuloksettomina.

Ulosmarssiin osallistuneen Tero Läätin mukaan kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksessa on paljon parannettavaa. Ulosmarssi oli Läätin mukaan kannanotto alan työntekijöiden työehtojen ja palkkauksen parantamisen puolesta. Ulosmarssilla haluttiin osoittaa myös tukea PAMin neuvottelijoille.

”Meillä on ollut työpaikalla ongelmia jo pidemmän aikaa arkipyhäkorvausten maksamisen kanssa. Työnantaja on ollut haluton toimimaan asiassa siten, että osa-aikaisesti työskentelevät saisivat korvauksensa. Tämä liittyy nykyisen työehtosopimuksen tulkintaan, jota työnantaja on käyttänyt hyväkseen”, Lääti kertoo.

Läätin mielestä kiinteistöpalvelualalla tuntipalkalla ja kuukausipalkalla työskentelevät tulisi saada samalle viivalle, eikä heitä pitäisi pystyä kohtelemaan eriarvoisesti. Hän pitää palkkauksen parantamista ja arkipyhäkorvausten turvaamista kaikille työehtosopimusneuvotteluiden kaikkein tärkeimpinä asioina.

Myös UPM:n Kymin tehtaalla ulosmarssi

Lassila & Tikanoja Siivous Oy:n työntekijät marssivat ulos työpaikalta myös UPM:n Kymin tehtaalla Kuusankoskella.

"Pienen, mutta pippurisen porukan viesti neuvotteluihin on selkeä:  palkka tehtävien vaatimalle tasolle sekä loppu arkipyhäkorvausten kanssa säätämiselle. Siitä on uusi TES tehty", kirjoittavat työntekijät Facebookissa PAMin Häme-Kaakkois-Suomi-aluetoimiston sivulla. Voit katsoa kuvan ulosmarssista alta.

Työntekijöitä ulosmarssilla UPM:n tehtaalla Kuusankoskella.

Teksti: Eemeli Peltonen

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

030 100 630 klo 10-1H4

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme