Uutinen - 27.11.2014 klo 09.00

Lauri Ihalainen ei usko robottien kahmivan työpaikkoja

Työministeri Lauri Ihalainen vihki keväällä Orionin logistiikkakeskuksen toimitusjohtaja Timo Lappalaisen kanssa. Kuva: Roni Lehti/Lehtikuva

Työministeri Lauri Ihalainen ei usko, että automatisaatio vie työpaikat. Mutta ihmisten pitää olla valmiita kouluttautumaan.

Lauri Ihalaisen mielestä robotit eivät ole vihollisiamme. Hän sanoo tervehtivänsä niitä jopa ilolla silloin kun ne vapauttavat meitä vaarallisista ja raskaista töistä ja antavat mahdollisuuksia sellaisiin töihin, joissa ihmiset voivat toteuttaa itseään paremmin.

”Minun silmissäni automatisaatio tai robotisaatio ei tarkoita työn loppua. Ihmisen ja koneen rajapintaan syntyy uutta työtä”, Ihalainen sanoo. Hän nostaa esiin myös ilmiön, jossa automaation kautta voidaan kotiuttaa ulkomaille halvan hinnan perässä menneitä töitä. ”Ryhdytäänkin kilpailemaan laadulla, edistyneisyydellä ja logistiikalla.” Ihalainen mainitsee esimerkkinä Uudenkaupungin autotehtaan, jossa yli 70 prosenttia työstä tehdään roboteilla, mutta lisää ihmisiä palkataan koko ajan.

Työministeri Ihalainen vannoo yleissivistävän koulutuksen nimeen. Se yhdessä ammatillisen perusosaamisen kanssa johtaa ihmisen parhaiten työelämään.
”Meidän ei pidä kouluttaa väkeä kapea-alaisiin ammatteihin”, Ihalainen sanoo. Hän heittää myös kysymyksen, mikseivät osa-aikatyö ja koulutus voisi vuorotella sen sijaan, että nyt vuorottelevat työ ja soviteltu päiväraha.

Lue lisää Pam-lehdestä 14/14, joka ilmestyy 28.11.

Teksti: Matias Manner