Artikkeli - 17.10.2019 klo 09.11

Leffafanista elokuvateatterin työntekijäksi

Oulun Star-elokuvateatterilla on pitkä historia, sillä se on toiminut elokuvateatterina jo vuodesta 1938. Kuva: Antti Leinonen

Hiljattain PAMiin liittynyt Aleksi Nykyri on Oulun Star-elokuvateatterissa kuin kotonaan. Hänelle perheen yhteisestä harrastuspaikasta tuli työpaikka.

Viime keväänä lukiosta valmistuneelle Aleksi Nykyrille työ elokuvateatterissa on mieleistä, sillä hän harrastaa elokuvia myös vapaa-ajallaan. Hän kertoi meille työstään ja siitä, miksi hän liittyi PAMiin.

Olen Aleksi, 19.

Asun Oulussa.

Liityin PAMiin 10.8.2019.

Työskentelen elokuvateatteri Starissa noin 20 tuntia viikossa. Suurimmaksi osaksi työni on lippujen ja oheistuotteiden, esimerkiksi karkkien, myymistä. Työtehtäviini kuuluu totta kai myös elokuvien pyörittämistä, lippujen repimistä, salien siivoamista ja kaikkea sitä, mitä elokuvateatterityöhön voi kuulua.

Kiinnostus elokuvateatterityöhön heräsi perheen yhteisen harrastuksen myötä, sillä olen käynyt elokuvissa Starissa pienestä asti. Sen kautta teatterin työntekijät ovat tulleet tutuiksi. Pääsin sinne ensin töihin TET-jaksolle, sen jälkeen taksvärkkipäivänä ja lukion toisella luokalla pysyvämmin iltatöihin.

Työni on asiakaspalvelutyötä, jossa tärkeintä on mielestäni sosiaalisuus ja iloinen asenne. Jonkin verran teknistä osaamista tarvitaan myös, mutta sen oppii työn kautta. Koulutusta tähän työhön ei erityisemmin ole.

Tyypillinen työpäivä alkaa ennen teatterin ovien avaamista. Ensin käynnistämme projektorit ja laitamme kahvit tippumaan. Sitten avaamme ovet, myymme lippuja ja laitamme elokuvia pyörimään sitä mukaan, kun niitä alkaa. Arkisin meillä on yleensä rauhallista, viikonloppuisin taas enemmän vilinää. Elokuvien välillä hyllyt täytetään ja salit siivotaan.

Työporukkani on pieni ja tiivis. Tunnemme tosi hyvin toisemme ja olemme läheisiä, verrattuna vaikkapa isompien yritysten työyhteisöihin.

Parasta työssäni on se, että se on lähellä harrastuksiani. Voisin sanoa, että olen elokuvien suurkuluttaja. En itse tee elokuvia, mutta katson noin sata elokuvaa vuodessa. Luen myös paljon elokuva-aiheisia lehtiä ja ahmin tietoa yleisesti elokuvakulttuurista. Kun työni on niin lähellä harrastustani, asiakkaiden kanssa paljon on keskusteltavaa.

Vapaa-ajallani käyn musiikkikoulussa, jossa soitan kitaraa, laulan ja kirjoitan lauluja itse. Tyyliltäni musiikkini on eniten folkkia, poppia ja rokkia. Aikaa menee myös elokuvien katseluun, sekä kotisohvalla että elokuvateatterissa. Musiikin ja elokuvien lisäksi pyöräily ja kuntosali ovat myös lähellä sydäntäni.

Liityin PAMiin, koska molemmat vanhempani kuuluvat omien alojensa liittoihin ja he kannustivat minuakin liittymään oman alani liittoon. Olin käymässä Oulun Pride -tapahtumassa ja täytin liittymislomakkeen PAMin teltalla. Mielestäni töissä on turvallisempaa olla, kun kuuluu liittoon, samoin kuin jos jää työttömäksi. Liitto tuo mukanaan myös oman yhteisönsä, joka on isompi kuin oma työyhteisö.

Tulevaisuuden haaveenani on luokanopettajan ura. Aineopinnoissa haluaisin keskittyä historiaan ja yhteiskuntaoppiin.

PAMin jäsenyys kannattaa

PAMin ja työttömyyskassan jäsenenä sinulle kuuluvat:

• työehtosopimus (sis. paremmat työehdot ja palkat, jotka liitto neuvottelee puolestasi)
  • työpaikallasi luottamusmies, jolta saat tukea ja neuvoja ongelmissa
  • liiton työsuhde- ja jäsenneuvontapalvelut
  • oikeusapu ja lakimiehen palvelut, jos tarvitset niitä työsuhdeasioittesi hoidossa
  • ansiosidonnainen työttömyysturva, jos jäät työttömäksi. Jos teet osa-aikatyötä vähäisillä tunneilla, voit saada työttömyyskassasta soviteltua päivärahaa.
  • materiaalia työehtojen valvontaan
  • upeat jäsenedut, joista saat satojen eurojen hyödyn

Lue lisää liittymisestä tai jos olet jo PAMin jäsen, niin suosittele PAMin jäsenyyttä myös kavereillesi!

Teksti: Minna Raitapuro