Tutkimus - 16.03.2021 klo 13.01

Lenkkari- ja tennarifirmojen vastuullisuusasiat huonoissa kantimissa

Vertailussa kuusi lenkkari- ja tennaribrändiä sijoittui toiseksi huonoimpaan ketegoriaan (D) ja yhdeksän brändiä huonoimpaan (E). Lähde: Eetti

Eettisen kaupan puolesta ry arvioi 15 lenkkari- ja tennaribrändiä vastuullisuudesta ja tietojen läpinäkyvyydestä. Parantamisen varaa on rutkasti.

Lenkkitossut ja tennarit ovat laajojen kansanosien käyttämiä muotijalkineina, joiden valmistuksen vastuullisuudessa tulisi ottaa iso loikka eteenpäin.

Eetti on vertaillut lenkkari- ja tennariyrityksien vastuullisuutta, ja tulokset ovat hälyttävät. Kaikki 15 arvioitua yritystä sijoittuivat kahteen huonoimpaan kategoriaan viisiportaisella asteikoilla.

”Kengissä vastuullisuusasiat ovat yleisesti ottaen huonommin kuin vaatteissa. Kenkäteollisuus on keskittynyt riskimaihin, ja valmistukseen liittyy haitallisten kemikaalien käyttöä enemmän kuin vaatevalmistuksessa”, Eetti ry:n vastuullisuusasiantuntija Maija Lumme sanoo.

Vastuullisuusvertailu tehtiin ns. Rank a Brand –menetelmällä. Yrityksien toimia tutkittiin kolmelta kantilta: työ- ja ihmisoikeudet (valitusmekanismi, palkkaus), ilmasto (hiilijalanjälki), ympäristö (raaka-aineet ja kemikaalit). Yritykset saivat pisteitä sen mukaan, miten niiden julkisesti esittämät tiedot vastaavat kriteeristön 18 kysymykseen. Yhdestä kysymyksestä sai yhden pisteen.

Brändeillä on paljon parannettavaa palkkauksessa. Yksikään yrityksistä ei ole Eetin mukaan sitoutunut maksamaan tuotteitaan valmistaville työntekijöille elämiseen riittäviä palkkoja. Tämä on niin kenkä- kuin  vaateoteollisuuden keskeisimpiä kipukohtia. Tuotteet  tehdään enimmäkseen riskimaissa, joissa minimipalkka voi olla kaukana elämiseen riittävästä palkasta.

Ensiaskeleita otettu, enemmän tehtävä

Parhaiten selvisi kuusi isoa yritystä, jotka ovat Eetin mukaan ottaneet ensiaskeleita vastuullisuudessa, mutta joiden "pitää tehdä enemmän”.  Ne selvisivät 4-6 pisteellään toiseksi huonoimpaan kategoriaan arvioinnissa. Nämä yritykset ovat Adidas, Reebok, Nike, Puma, Asics ja Converse.

Loput yhdeksän yritystä pärjäsivät huonommin ja sijoittuivat viimeiseen kategoriaan viiden joukossa. Eetin arvio kuluttajille on niiden osalta, että ”pidä lompakko vielä taskussa”.  Kolmasosa kaikista tutkituista brändeista sai täydet nolla pistettä arvioinnissa.

Eetti ry:n Lumpeella riittää luottamusta lenkkarifirmojen vastuullisuuden kohentumiseen:

”Tulokset paranevat kyllä, kun yrityksille asetetaan ulkoa vaatimuksia. Elämiseen riittäviä palkkoja ei yhdessä vuodessa korjata, mutta jo viidessä vuodessa saadaan ihmeitä aikaan, kun toimeen tartutaan”, Lumme toteaa.

PAM on ollut mukana rahoittamassa tutkimusta, joka toteutettiin joukkorahoituksella. " Haluamme, että Suomessa myytävien tuotteiden valmistajat saavat ns. living wage -palkan, joka on melkein aina enemmän kuin minimipalkka",  PAMin kansainvälisten asioiden asiantuntija Mari Taivainen sanoo.

Tietojen läpinäkyvyydessä kohennettavaa

Puolet brändeistä ei täytä läpinäkyvyyden minimivaatimuksia eli ne eivät julkaise tietoja siitä, missä tehtaissa tuotteet valmistetaan.

”Emme voi suositella kuluttajia valitsemaan sokkona yritystä, joka ei kerro alkuperätietoja”, Lumme sanoo.

Tavallisen tossunkuluttajan haasteena on myös viherpesu. Yritys voi kertoa vastuullisuudestaan pitkästi, mutta silti etsivä ei löydä aineistosta vastauksia peruskysymyksiin: Ovatko  elämiseen riittävät palkat käytössä? Mitä sähköä käytetään? Mikä on kemikaalikuorma?

”Ellei peruskysymyksiin löydy vastauksia, on syytä miettiä, onko tämä viherpesua”, Lumme sanoo.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle