Artikkeli - 05.04.2019 klo 10.53
Tapahtuma

Lentokentän palvelutyöntekijät ovat Suomen käyntikortti matkailijoille–"Työmme on eläväistä"

Ma Lynn Rangel-Mustonen myy lentoasemalla kosmetiikkaa ja muita tuotteita. Kuva: Jukka Rapo

Helsinki-Vantaan lentoasema on kuin palvelualojen kaupunki yhteisen katon alla. PAM is in the AIR-PORT -tapahtumassa tax free-myyjä ja siivooja tapasivat toisensa ohimennen.

”Työ on täällä eläväistä!” Ma Lynn Rangel-Mustonen sanoo.

”Ja tuttua”, Socorro Cabotaje puolestaan kertoo.

Nämä eri yritysten palveluksessa työskentevät lentokentän ammattilaiset kohtasivat ohimennen PAM is in the AIR-PORT – tapahtumassa torstaina. Tapahtuman nimi on jatkokehittelyä viime vuoden jäsenhankintakampanjalle PAM is in the air. Eri palvelualojen ihmiset myyjistä siivoojiin ja esimiehiin saattoivat päivän aikana kuulla toistensa työstä, sekä tutustua luottamusmiehiin ja liiton henkilökuntaan.

Cobotaje tuli selvittämään, voiko meneillään olevissa liittovaaleissa äänestää kännykällä. Ehdokas oli tiedossa, mutta äänestystapa vielä hakusessa. Hän sai kuulla, että äänestäminen kännykällä on helppoa, tarvitaan vain pankkitunnukset ja ehdokkaan numero.

Socorro Cabotaje kysyy, miten kännykällä äänestetään meneillään olevissa liittovaaleissa. PAMin sopimusasiantuntija Raimo Hoikkala kertoo, että tarvitaan vain pankkitunnukset ja ehdokkaan numero. Kuva: Jukka Rapo

Kummallakin filippiiniläisellä naisella on yli kymmenen vuoden kokemus Helsinki-Vantaalla työskentelystä. Kumpikin on tyytyväinen työhönsä. Ma Lynn Rangel-Mustonen on myyjänä WDFG Helsinki Oy:n tax free-myymälässä.
”Tämä on hyvin eläväistä työtä! Ihmiset ovat matkalla ja siksi he ovat enimmäkseen myönteisiä, suorastaan onnellisessa mielentilassa. Palvelu on nopeaa, kaikki tapahtuu minuuteissa.”
Suomessa 30 vuotta asunut Rangel-Mustonen on suorittanut täällä hoitoalan tutkinnon, mutta jäi Helsinki-Vantaalle kokoaikatyöhön.
”Sairaalaan töihin menneet kaverini sanoivat, että pysy lentokentällä, olet enemmän elossa siellä!”

Työ on suunniteltava hyvin pitkien matkojen vuoksi

SOL Palveluiden kokoaikainen työntekijä Socorro Cobotaje sanoo, että työvuoron aikana saa kävellä melko paljon.
”SOLilla on hyvät systeemit siihen, missä järjestyksessä siivoamme, sillä muuten kävelisimme edestakaisin ja matkat kasvaisivat tosi pitkiksi”, hän kertoo.

”Täällä on hyvä työskennellä, koska saa olla samassa, tutussa työpaikassa.”

PAMin projektityöntekijä Niina Ruutinen kertoo, että palvelualojen työntekijät lentoasemalla ovat tärkeä ryhmä matkailun kannalta.

”He ovat suomalaisuuden käyntikortti. He sanovat ensimmäisinä matkailijoille päivää ja näkemiin.”

PAMin projektityöntekijä Niina Ruutinen kertoo, että eri palvelutyöntekijöiden ja luottamusmiesten yhteinen tapaaminen järjestettiin Helsinki-Vantaalla nyt ensimmäistä kertaa. Kuva: Jukka Rapo

Teksti: Marja Ikkala